پایش لایه های اعماق زمین در قطب شمال

الكساندر سرگئیف (Alexander Sergeyev) رئیس آكادمی علوم روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: «آکادمی علوم روسیه به طور مشترک با وزارت منابع طبیعی و وزارت علوم و آموزش این کشور به طور جدی در برنامه نظارت بر ساختمان‌ها روی مناطق خاصی از لایه های اعماق زمین شرکت خواهند کرد.»

بر اساس گزارش رئیس آكادمی علوم روسیه، مطالعه وضعیت موجود در نوریلسک (Norilsk)، جایی که بیش از 21 هزار متر مکعب فراورده‌های نفتی در خاک و آب ریخته شده است، نشان می‌دهد که نظارت بر لایه اعماق زمین چقدر مهم است.

دانشمندان روسی مناطق شمالی سیبری و قطب شمال را بر اساس نحوه تخریب یخ‌های دائمی در آنجا طبقه بندی کرده‌اند. در برخی مناطق روند ذوب یخ‌ها کند انجام می‌شود اما در برخی دیگر از مناطق شدت ذوب بسیار بالا و خطرناک است. نوریلسک، جایی که فراورده‌های نفتی در اثر تخریب سازه‌های صنعتی وارد آب و خاک منطقه شده، در منطقه ذوب فعال بوده است که باعث شده به لایه زیر مخازن سوخت آسیب وارد شود.

 

سرگئیف در این رابطه می‌گوید: «ما باید نظارت کامل بر هر دو بخش صنعتی و مسکونی را در این بخش داشته باشیم و مطالعه  لایه های اعماق زمین را سامان دهیم. اگر این لایه های اعماق زمین دچار رانش شوند، تمام ساختمان‌ها شروع به ریزش و تخریب خواهند کرد. به همین دلیل پایش و مطالعه لایه های زمین  از اهمیت بالایی برخوردار است.»

وی در ادامه توضیحات خود تأکید کرد: «من از این ایده که توسط مقامات مختلف سیاسی و علمی نیز حمایت شده است، استقبال می‌کنم. این ایده، یک برنامه جدید برای نظارت بر وضعیت آب و هوا و پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی است. آکادمی علوم روسیه به طور مشترک با وزارت منابع طبیعی و وزارت علوم و آموزش به طور خیلی جدی در این برنامه شرکت خواهند کرد.»

به گفته سرگئیف رئیس آكادمی علوم روسیه، دانشمندان روسی مناطق شمالی و قطب شمال را بر اساس نحوه تخریب یخ‌های دائمی در آنجا طبقه بندی کرده‌اند. در برخی مناطق روند ذوب یخ‌ها با روندی کند انجام می‌شود اما در برخی دیگر از مناطق، شدت ذوب بسیار بالا و خطرناک است. نوریلسک، جایی که این اتفاق رخ داده، در منطقه ذوب فعال بوده است کهاین موضوع  باعث شده به لایه زیر مخازن سوخت آسیب وارد شود.

در پی این رویداد طبیعی، بیش از 21 هزار متر مکعب فراورده‌های نفتی از نیروگاه حرارتی شماره 3 شرکت انرژی نوریلسک و تائیمیر (Taimyr)، بخشی از غول فلزات نیکل نوریلسک در 29 ماه می، پس از رانش زمین و خالی شدن بخش زیر پایه بتن مخزن ذخیره سوخت و سقوط تأسیسات سوختی، وارد آب و خاک این منطقه شده و آنجا را آلوده کرده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا