گفتمان علم و فناوری در کشور به یک جریان پاینده تبدیل شده است

 دکتر علی ملکی در دومین نشست نمایندگان سازمان ها و نهاد های متولی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور در محل دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار شده بود، گفت: متاسفانه یک خلاء بزرگ در دسترسی به داده ها وشاخص های مناسب برای تحلیل و ارزیابی در این حوزه وجود دارد و این خلاء باعث می شود ما قادر به رصد دست آورد های خود نباشیم .

وی با اشاره به اتلاف منابع و انرژی به دلیل موازی کاری در دستگاه های مختلف ، وجود شورای هماهنگی پایش و ارزیابی را در راستای همکاری و هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های ذیربط ضروری عنوان کرد.

ملکی با اشاره به اولین جلسه برگزار شده در خصوص آسیب شناسی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری، گفت: در گذشته سعی شد تا یک آسیب شناسی اجمالی در حوزه پایش و ارزیابی علم و فناوری صورت دهیم و طی آن مقرر شد برای رسیدن به استقرار یک نظام پایش و ارزیابی تفاهم نامه ای تنظیم و به امضای سازمان ها و نهادهای ذیربط برسد تا دستگاه ها بتوانند دستاوردهای خود را به راحتی به اشتراک گذاشته و از دوباره کاری جلوگیری شود.

دومین نشست نمایندگان سازمان ها و نهاد های متولی پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این جلسه اعضا به نقد و بررسی تفاهم نامه ایجاد هماهنگی بین نهادهای متولی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری ایران پرداختند.

در ادامه اعضا در خصوص ساز و کار این جلسات و محتوای هر جلسه پیشنهاداتی را ارائه دادند و همچنین به بحث و بررسی تفاهم نامه پیشنهادی پرداختند و دیدگاه های خود را در خصوص موضوع تفاهم نامه، مهم ترین اهداف انعقاد تفاهم نامه، اعضاء و مدت تفاهم نامه بیان کردند.

خروجی شورای پایش و ارزیابی در کوتاه مدت، پشتوانه اجرایی این نظام و روشن بودن تعهدات دستگاه ها از موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.اعضا همچنین از جایگاه قانونی شورا و مشخص بودن مرجع تصویب آن به عنوان نکات پراهمیت در شورا نام بردند.همچنین مقرر شد پیشنهادات ارائه شده از سوی اعضا در تفاهم نامه لحاظ شده و سازمان ها و نهادهای پیشنهادی در این جلسه نیز به لیست اعضای این شورا اضافه شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا