برندها در اینستاگرام دو برابر بیشتر شانس مشارکت دارند

در این میان برخی شبکه ها به عنوان پلتفرمی متناسب با تجارت های خانگی، تبلیغات و کسب و کارهای بزرگ و کوچک شناخته شده و اهمیت بیشتری پیدا می کنند که شبکه اینستاگرام را می توان یکی از این موارد در نظر گرفت.

نخستین موضوعی که در مواجهه با هر شبکه اجتماعی باید در نظر گرفت، وجود نقاط مثبت و منفی به صورت توام در آنها است و اینستاگرام هم بر همین اساس می تواند کارکردهای مثبت و البته موارد منفی هم داشته باشد. در ابتدا اینستاگرام یک نرم‌افزار گوشی تلفن همراه بوده ولی این قضیه جلوی رشد خارق‌العاده آن را از زمان اجرایش در اکتبر 2010 میلادی نگرفته و در حال حاضر یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای کوتاه است.

اینستاگرام از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی به آمار بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه رسیده است. این رقم برای یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس که به‌طور عمده روی گوشی‌های تلفن همراه فعال است، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند که تقریبا ۳۰ درصد از جمعیت ایران را در بر می گیرد. همچنین ۳۸ درصد از این کاربران چندین بار در روز اینستاگرم خود را چک می کنند.

بر اساس اعلام شبکه اجتماعی ماشابل (Mashable)، ویدئوهای به اشتراک گذاشته‌شده توسط برندها در اینستاگرام دو برابر بیشتر شانس مشارکت بالا را دارند و در کل عکس‌ها در اینستاگرام سطح مشارکت بالاتری نسبت به ویدئوهای شبکه اجتماعی واین دارند.

اینستاگرام متکی بر پست‌های کاربران با هشتگهایی با عکس‌های خودشان است که به مردم اجازه می‌دهد تا عکس‌های مربوطه یا چیزی بسیار خاص که دنبالش هستند را پیدا کنند. این اپلیکیشن یک وجه نو و خلاقانه‌ای به عکس‌ها و ویدیوهایی که مستقیم از گوشی همراه گرفته می‌شود، می‌دهد که باعث می‌شود بیشترین لایک ها را دریافت کرده و بتوانند در صفحه‌های مشهور جایگاهی پیدا کنند و در حال حاضر که فیسبوک سرویس اینستاگرام را با خود یکپارچه ساخته است، رسانه‌های لایک خورده در اینستاگرام در تایم لاین فیسبوک نیز می‌آیند و این کمک می‌کند تا عکس‌ها گسترده‌تر و بیشتر به اشتراک گذاشته شوند.

این شبکه اجتماعی قابلیت ضبط و به اشتراک گذاشتن مستقیم از پلتفرم خود به رسانه‌های اجتماعی دیگر را نیز فراهم کرده است که این ویژگی شبکه اجتماعی واین (Vine) را در جدال برای جذب کردن بزرگ‌ترین برندها، مغلوب خودساخته است.

این یک واقعیت است که در حال حاضر اینستاگرام به‌شدت از طریق برندهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. ویژگی جدید ویدئویی این شبکه اجتماعی به‌سرعت مورد استقبال کمپانی‌هایی که دنبال راه‌های جدید برای بازاریابی محصولاتشان و در ارتباط بودن با دنبال کنندگانشان هستند، قرارگرفته است.

بر اساس اعلام شبکه اجتماعی ماشابل (Mashable)، ویدئوهای به اشتراک گذاشته‌شده توسط برندها در اینستاگرام دو برابر بیشتر شانس مشارکت بالا را دارند و در کل عکس‌ها در اینستاگرام سطح مشارکت بالاتری نسبت به ویدئوهای شبکه اجتماعی واین دارند.

از زمانی که برندها در استفاده از اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های مجازی به موفقیت دست پیدا کردند، بازاریابی بصری اجتماعی بیشتر و بیشتر به مرکز استراتژی‌های کمپانی‌ها تبدیل‌شده است. تطبیق سریع برندها در اینستاگرام و هماهنگی آن‌ها در توضیح دادن موضوعاتشان از طریق رسانه دیداری و با میلیون‌ها کاربر در ماه، جدا نمی‌توانند فرصت به دست آوردن مخاطبان جدید، جوان و پرتحرک را از دست بدهند. برندهای زیرک و فعال، دائم در حال اولویت‌بندی در پیدا کردن راه‌های تازه‌تر برای گسترش مجمع‌های آنلاین هستند که به بازار هدف دسترسی پیدا کنند.

مناسب‌ترین برندها برای اینستاگرام مشخصاً آن‌هایی هستند که خودشان را راحت به تصویر درمی‌آورند: برندهای لوکس، خرده‌فروشی‌ها، شیوه‌های مربوط به زندگی، مد و کمپانی‌های طراح و مراکز خدماتی از جمله گروه هایی  هستند که در این پلتفرم به‌راحتی جای می‌گیرند.

شرکت هایی مانند اینتل در این شبکه اجتماعی با استفاده از تصاویر زیبا و هنرمندانه که باعث به‌کارگیری تخیلات دنبال کننده‌هایش می‌شوند، جلوه‌ای خلاقانه از تکنولوژی را به نمایش می‌گذارد. امریکن اکسپرس (American Express) با همین روش مشابه، فرصت‌هایی که محصولاتش فراهم ساخته است را با پست کردن عکس‌هایی مربوط به شیوه زندگی و تجربیاتی که محصولاتش می‌تواند به وجود آورند یا با عکس‌هایی از زندگی در دفتر مرکزی امریکن اکسپرس را ارائه کرده است.

برخی از محبوب‌ترین برندها در اینستاگرام آن‌هایی هستند که برای قشر جوان‌تر ارائه می‌شوند. بازاریابان سال‌ها برای دستیابی به این گروه و در ارتباط بودن با یک گروه سنی مشخص کارکرده‌اند و بازاریابی بصری در اینستاگرام می‌تواند یک طرح اصلی برای یک استراتژی بازاریابی موفق باشد.

نایک (Nike) برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنند با گذاشتن تعداد خیلی زیادی عکس از کفش‌های ورزشی در صفحه خود به موفقیت در این رابطه دست پیداکرده، از این پلتفرم برای به نمایش گذاشتن داستان‌های روزمره از یک سبک زندگی و از موفقیت‌های یک ورزشکار فوق‌العاده استفاده می‌کند.

از دویدن گرفته تا بازی‌های فوتبال، تنیس، اسنوبرد و بسیاری دیگر… نایک آن‌ها را در تصاویری نمایشی از ورزشکاران حرفه‌ای با عکس‌هایی الهام‌بخش جمع کرده و این باعث شده است که افراد جامعه، فعالیت‌های ورزشی و غرور و افتخارشان به اینکه یک زندگی فعال دارند را با بقیه به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، برند نایک دنبال کننده‌های خود در اینستاگرام را با میزبانی عکس‌هایی از طرفدارانش جشن می‌گیرد. او برای این کار، طرفدارانش را به استفاده از هشتگ های مختلف برای داشتن این شانس که عکس‌هایشان توسط اجتماعی بزرگ‌تر پخش و به اشتراک گذاشته شود، ترغیب می‌کند. نایک همچنین به دنبال استفاده از فرصت‌هایی است که رسیدن به اهداف مشخص خود را به این گروه بزرگ دنبال کننده‌ها یادآوری کند. برای مثال، زمانی که نایک به عدد 6 میلیون استفاده از هشتگ #nike رسید، کمپانی 24 ساعت را صرف به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از اعضا گروه کرد و آن‌ها را ترغیب به تلاش بیشتر نمود.

در ترفند میکس کردن مکالمات یک برند با طرفدارانش، اینستاگرام خیلی خوب کارکرده است. برای نمونه می‌توان گفت کمپانی پوشاک فری پیپل (Free People) از مشتریان خود به‌عنوان مدل استفاده می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که عکس‌هایشان را با لباس محبوبشان از این برند در اینستاگرام پست بگذارند. بعد این عکس‌ها به صفحه مربوطه اضافه‌شده و بقیه مشتریان می‌توانند آن‌ها ببینند که استایل ها و مدل‌های مختلف محصولات فری پیپل در زندگی واقعی چه گونه است. این کمپانی در حول محور دیدگاه‌هایی که طرفداران از محصولات این برند ارائه می‌دهند، یک مکالمه می‌سازد و آن را در صفحه خود نشر می‌دهد.

امکان ارائه ویدیوی 15 ثانیه‌ای در اینستاگرام باعث شده تا کمپانی‌ها کارشان را راحت انجام داده و فرصت‌های بزرگ‌تری برای ایده‌های بازاریابی خود داشته باشند. البته داشتن پشتوانه قوی با میلیاردها کاربر فیسبوک در پشت پرده پتانسیل به اشتراک‌گذاری در اینستاگرام، در متقاعد کردن برندها در استفاده از اینستاگرام و عملکردهای جدیدش را نمی‌توان نادیده گرفت.

عملکرد فیلترهای تصویری در اینستاگرام باعث شده تا عکس‌ها سریعاً قابل‌شناسایی باشند، به همین دلیل اینستاگرام، برندهای زیادی که مایل به استفاده از ویژگی‌های ویدئویی آن، برای بازاریابی خلاقانه خود هستند را به خود جذب کرده است. طرز استفاده آسان این فیلترها عملکرد کاربران اینستاگرام را افزایش داده و پتانسیل ساخت ویدئو کلیپ‌های هنرمندانه و آپلود کردن مستقیم آن‌ها برای دنبال کننده‌ها قطعاً خیلی تأثیرگذار بوده و باعث محبوبیت این شبکه شده است.

یک ویدئوی تبلیغی از زیرانداز های ورزشی نشان می‌دهد که با تدوین عالی، چه چیزی را در 15 ثانیه می توان به دست آورد. در این ویدئو یک یوگای معمولی و روزانه در مکان‌های مختلف با یک عملکرد آرام و نرم با عکس‌های پشت‌صحنه‌ای که عوض می‌شوند، به نمایش گذاشته شده که نشان می‌دهد این محصول را می‌توان همه‌جا استفاده کرد.

در نمونه ای دیگر، طی زمان کوتاه 15 ثانیه فیلم‌برداری، کمپانی واترز نشان می‌دهد که خیریه‌ها چه تأثیری می‌توانند روی زندگی مردم داشته باشند. در این ویدئو زنی نشان داده می‌شود که اغلب هرروز 4 ساعت را با پای پیاده برای رسیدن به نزدیک‌ترین چشمه طی می‌کرد و از زمانی که خیریه توانسته امکاناتی برای دسترسی به آب در نزدیکی خانه‌اش فراهم آورد، این کار را سریع‌تر انجام داده و خیلی زودتر به خانه برمی‌گردد.

وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، ویژگی‌های منحصربه‌فرد اینستاگرام به برندها این قدرت را می‌دهد که خلاقانه فکر کنند و تعریف جدیدی از بازاریابی را به ما ارائه دهند.

در 14 اکتبر سال 2012 میلادی، فیلیکس بامگارتنر (Felix Baumgartner) با موفقیت از ارتفاع 39 هزار متری پرید و تبدیل به نخستین کسی شد که بدون استفاده از وسیله ماشینی در سقوطش، توانست دیوار صوتی را بشکند.

برند نوشابه انرژی‌زای ردبوول (Red Bull) از این بدلکار حمایت مالی کرد و یک کمپین فضای مجازی 360 درجه در حواشی این رویداد را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که موردتوجه زیاد مردم قرار گرفت. این برند با ضبط لحظه‌به‌لحظه آماده‌سازی این پرش و ارائه عکس از اجرا تا پرش که به طرفداران دید خود شخص را از آن صحنه در زمان رخداد، داد، باعث شد تا افزایش چشمگیری از دنبال کننده‌ها را به همراه داشته باشد.

برند فیستا (Fiesta) هر هفته مردم را به گذاشتن عکسی تگ شده با #Fiestagram تشویق کرده و بهترین عکس‌ها را روی بیلبوردهای دیجیتال زنده در سراسر اروپا پخش می‌کرد همچنین در گالری‌های آنلاین به نمایش می‌گذاشت و حتی به بهترینشان جایزه می‌داد که شامل مدل جدید فورد فیستا جایزه نفر اول بود.

این کمپین روی وضعیت ویژگی‌های هنری ماشین تمرکز می‌کرد تا با بالا بردن آگاهی از جنبه‌های تکنولوژی بالای ماشین، چیزی که مخاطبان جدید، جوان و پیرو مد را جذب می‌کند، به تغییر ادراک از دیدگاه‌های سنتی فیستا کمک کند. این تلاش باعث شد خیلی زود این برند به یکی از مشهورترین ماشین‌های شناخته‌شده در اروپا تبدیل شود.

کاربران اینستاگرام (جوان، شیک و به‌روز و آگاه به تکنولوژی) ایده آل ترین مخاطبان هدف کمپین فورد و اجماع کلی و به اشتراک گذاشتن موضوعی در اینستاگرام بودند. بیش از 16 هزار عکس برای این کمپین فرستاده شد و در شش هفته بیش از 120 هزار طرفدار جدید به این کمپین اضافه شد و هدف بالا بردن آگاهی در مورد فیستای جدید در اینستاگرام به تحقق پیوست.

موضوعی که بازاریابان ممکن است به آن کمتر توجه کرده باشند، این است که اینستاگرام، توانایی امتحان کردن محتوای بصری را داراست. دستیابی به مخاطبانی جوان از بین مردم با علاقه به استایل، مد و تکنولوژی هدف اصلی خیلی از برندها است و بازاریابان می‌توانند با یکدستی و یکپارچگی ویژگی‌های آن برای ساختن کمپین‌های خلاقانه و نوآورانه استفاده کنند که از مرزهای تبلیغات سنتی فراتر رفته و به چشم مخاطبان جدید در سرتاسر دنیا بیاید. با فرصت‌هایی مانند این، کمپانی‌ها می‌خواهند اینستاگرام را مرکز تلاش‌های بازاریابی بصری‌شان قرار دهند.

 گزارش: فاطمه کردی- احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا