استحصال عناصر نادر خاکی از باطله‌های معادن با روش‌های نوین

دکتر مهدی ورسه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه معدن و محیط زیست، افزود: ویژگی اصلی طرح‌های پژوهشی و خدمات ارائه شده از سوی معاونت پژوهشی این واحد در حوزه معدن و محیط زیست، کارفرمایی بودن آنها و رفع نیازهای صنایع معدنی کشور است.

وی به نمونه‌هایی از خدمات ارائه شده از سوی جهاد دانشگاهی امیرکبیر اشاره کرد و اظهار داشت: طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار تعیین محدوده معادن روباز، مطالعات فنی اقتصادی سرمایه‌گذاری در معادن کوچک مس و شناسایی، جداسازی و استحصال عناصر نادر خاکی از باطله‌های سنگ آهن از جمله پروژه‌هایی است که با سفارش دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شده و همه آنها منجر به خروجی قابل استفاده معادن و صنایع معدنی متقاضی شده است.

ورسه‌ای استفاده از فناوری‌های نوین مانند نانو و زیست فناوری در فرآوری مواد معدنی و مسائل زیست محیطی صنایع معدنی را از دیگر دستاوردهای محققان جهاد دانشگاهی امیرکبیر نام برد و افزود: محققان این واحد طرح‌های پژوهشی موفقی در زمینه خنثی سازی سیانور در سدهای باطله طلا اجرایی کردند.

وی استحصال نیکل و روی با روش فروشویی میکروبی (بیولیچینگ) را از دیگر طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده از سوی این واحد جهاد دانشگاهی ذکر کرد و اظهار داشت: برنامه این واحد جهاد دانشگاهی صنعتی کردن این روش‌ها با همکاری صاحبان معادن است.ورسه‌ای تصریح کرد: به سفارش سازمان‌ها و نهادها دولتی، از سوی معاونت پژوهشی این واحد دستورالعمل‌ها، اقدام به تدوین ضوابط و معیارهای متعددی زیست محیطی در زمینه فعالیت‌های حوزه صنایع معدنی شد.

رییس جهاد دانشگاهی امیرکبیر ادامه داد: تهیه دستورالعمل‌های آسیب پذیری لرزه‌یی تونل‌ها، سنگ‌ جوری (روشی برای جدایش باطله)، طراحی‌های ژئومکانیکی حفره‌های معدنی، دفع مواد شیمیایی و ضوابط مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی نمونه‌هایی از همکاری‌های این واحد با نهادهای حاکمیتی کشور است.

ورسه‏‌ای به خدمات تخصصی این واحد در حوزه محیط زیست اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا موفق به تعیین میزان فلزات سنگین رودخانه «مند» (مهمترین و پرآب‌ترین رودخانه استان بوشهر) و تعیین میزان آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی تخلیه‌ شده به دریا در محدوده جزیره خارک شدیم.وی، شناسایی و اندازه گیری فلزات سنگین در آب شرب را از دیگر خدمات این واحد نام برد و خاطر نشان کرد: از سال‌ها قبل مسائل زیست محیطی معادن و صنایع نساجی مدنظر محققان این واحد بوده است که به طور تخصصی مطالعاتی در این حوزه‌ها در دستور کار قرار دارد.

ورسه‏‌ای از انجام مطالعات امکان‏ سنجی برای احداث واحدهای صنعتی در جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 300 عنوان مطالعه امکان‌سنجی واحدهای صنعتی برای شرکت شهرک‏‌های صنعتی استان‏‌های مختلف و نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‏‌های صنعتی توسط محققان این واحد انجام پذیرفته است.