روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

  • روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق

كنفرانس بين المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر از تاريخ 17 تا 26 ژوئن 1987 م برابر با 26 خرداد الي 5 تير 1365 ش در شهر وين به منظور ابراز عزم سياسي ملت‏ها در امر مبارزه با پديده خانمان‏سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد. در اين كنفرانس سندي به تصويب رسيد كه بر طبق آن، خط مشي همه جانبه ‏اي در امر كنترل مواد مخدر، از سوي كشورهاي شركت كننده، مشخص شده و آنان را متعهد مي‏نمايد تا اقدامات بين‏ المللي در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند.

همچنين در اين سند بيش از سي و پنج مورد اقدام عملي همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه در بازگشت معتادين به دامن اجتماع و معالجه آن، ريشه‏ كني مزارع غيرمجاز خشخاش، نابودي شبكه ‏هاي عمده قاچاق مواد مخدر، همكاري‏هاي حقوقي كشورها و… را در خود جاي داده است. اين سند در 26 ژوئن مصادف با پنجم تيرماه آن سال تصويب شد و سالروز تصويب اين سند به نام روز جهاني مبارزه با مواد مخدر اعلام گرديد.

  • جشن نیلوفر

جشن نیلوفرجشنی باستانی در ایران است که  روز ششم تیرماه برگزار می‌شود. برگزاری این جشن در این زمان احتمالاً برپایه شکوفا شدن گل‌های نیلوفر در آغاز تابستان بوده است.این جشن امروزه در فراهان و محلات و خمین با عنوان جشن اول تووستونی (اول تابستانی) همچنان برگزار می‌شود.

  • اختراع سينماي ناطق

از ابتداي كار سينما، كوشش‏هاي بسياري صورت گرفت تا فيلم ‏هاي ناطق ساخته شود. تا قبل از اختراع سينماي ناطق، فيلم‏ هايى كه در سينماهاي محدود و معدود آن زمان نمايش داده مي‏شد، صامت بود يعني سخن و صدايى از بازيگران شنيده نمي‏شد و بيننده به نيروي خيال بايد مقصود هنرپيشه را درك مي‏كرد.

در سال 1926م، صداهاي مختلف و موسيقي‏ هاي متنوع با موفقيت در فيلم‏ هاي سينمايي به كار گرفته شد و يك سال بعد، در بيست و ششم ژوئن 1927م، يكي از دست اندركاران امور سينما و متخصص فني امريكا به نام جان سابتيل موفق شد صداي گفتگوي بازيگران را نيز در بين ديگر صداها وارد كند. اولين فيلم ناطق جهان "خواننده جاز" نام داشت.

  • تولد ويليام تامسون

ويليام تامسون ملقَّب به لُرد كِلوين، رياضي‏دان و فيزيك‏دان انگليسي، در 26 ژوئن 1824م در شهر بلفاست در ايرلند به دنيا آمد. ويليام تامسون در سال‏هاي بعد تحقيقات وسيعي درباره حرارت و برق در علم فيزيك انجام داد و در تكنولوژي انتقال پيام از زير دريا ابداعاتي به عمل آورد كه در نهايت موفق به اختراع تلگراف زيردريايى شد.لُرد كلوين سرانجام در 17 دسامبر 1907م در هشتاد و سه سالگي درگذشت.

  • تولد رابرت کلمان ریچاردسون

رابرت کلمان ریچاردسون 26 ژوئن 1937 به دنیا آمد. فیزیکدان آمریکایی برای تحقیقات در حوزه ابرشاره بودن اتم‌ های هلیوم ۳ برنده جایزه نوبل فیزیک 1996 شد.

  • درگذشت کارل لانداشتاینر

کارل لانداشتاینر 14 ژوئن 1868 به دنیا آمد. پزشک و ایمونولوژیست اتریشی برای توسعه سیستم مدرن طبقه بندی گروه های خونی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1930 شد. وی 26 ژوئن 1943 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا