رفع مشکلات جامعه با خلق ایده‌های ناب حوزه علوم انسانی

علیرضا ثلاثی، مدیر شعبه تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی به فعالیت های این واحد در زمینه تجاری سازی و کارآفرینی اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: رسالت اصلی این واحد ارایه خدمات به دانشجویان و دانش آموختگان حوزه علوم انسانی است به همین منظور مبنا و تمرکز اصلی فعالیت مان را در زمینه اشتغال، کارآفرینی و تجاری سازی قرار داده ایم.

این کارشناس ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید افزود: در ابتدا فعالیت مان را با رویدادهای ترویجی این حوزه آغاز و به طور مشخص طی سال های 95 و 96 در دانشگاه علامه طباطبایی، جشنواره فرصت‌ های شغلی (روشنا)، کارگاه های "مفاهیم خلاقیت و نوآوری "و کارگاه "اصول سرمایه گزاری در بورس "را برگزار کردیم. سال 97 نیز، فعالیت رسمی این واحد  (ستفا) جهاد دانشگاهی آغاز شد.

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی غرب استان تهران و دبیر شورای پذیرش و سرمایه گذاری هسته های نوآورانه اظهارداشت: سال 97 با برگزاری یک تور ترویجی، 2 تعاونی قدیمی و بسیار موفق را به دانش آموختگان علاقمند به کسب و کارهای تعاونی معرفی کردیم. سال گذشته نیز موفق به برگزاری نخستین رویداد تخصصی پوشاک( الگو) با هدف توانمند سازی مخاطبان و علاقه مندان به حوزه های برندسازی، فروش و بازاریابی آنلاین در دانشگاه علامه طباطبایی شدیم. در این رویداد فرصتی فراهم شد تا شرکت کنندگان بتوانند رزومه خود را در اختیار حامیان و تیم الگو قرار دهند و تجربه بهتری از شبکه سازی را تجربه کنند.

وی به مهمترین چالش کسب و کارهای خلاق حوزه علوم انسانی اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون مهمترین چالشی که کسب و کارهای کارآفرینانه و نوآورانه این حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند، تولید یا خلق ایده خوب برای کسب و کار و تیم سازی و از همه مهمتر جذب سرمایه است به همین دلیل یکی از رویکردهای شعبه ستفا واحد علامه طباطبایی، ایجاد یک مرکز نوآوری و شتابدهی یا شکوفایی است تا بستری برای هسته های نوآور و خلاق دانشجویی فراهم شود و ایده های آنها توسعه یابد تا بتوانند با جذب سرمایه گذاران، کسب و کار خود را رونق دهند و وارد بازار کار شوند.

این کارشناس کارآفرینی و اشتغال ادامه داد: این مرکز به منظور ارایه خدمات تجاری سازی به زودی افتتاح می شود. امیدواریم این مرکز بتواند سرآمد کسب و کارهای حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد و در نهایت بتوانیم با پیوستن به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، اکوسیستم صنایع نرم و خلاق را تکمیل تر کنیم.

به گفته وی، بحث نوآوری اجتماعی، یکی از نمودهای کسب  کارهای علوم انسانی و اجتماعی است که می تواند علاوه بر ایجاد کسب و کارهای نوآورانه و فناورانه، ناهنجاری های اجتماعی را برطرف کند. اکنون تمرکز اصلی ما به روی این حوزه است از اینرو تلاش می کنیم با برگزاری رویدادهایی مانند مسابقات نوآوری اجتماعی و با حمایت از کسب و کارهای این حوزه، قدم های خوبی در این زمینه برداریم.

ایده های نوآور و خلاق حوزه اجتماعی حمایت می شوند

ثلاثی خاطرنشان کرد: امسال نیز که سال جهش و تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، در تلاشیم تا حمایت های بیشتری از ایده های خلاق و نوآور حوزه علوم انسانی و اجتماعی و دیگر حوزه ها به ویژه در مبحث نوآوری های اجتماعی داشته باشیم. دانش آموختگان و دانشجویان علوم انسانی باید این وظیفه خطیر را بر عهده بگیرند و بتوانند با ایده های ناب خودشان مسایل و مشکلات جامعه را حل کنند و علاوه برآن، ضمن ایجاد کسب و کار، بتوانند برای خودشان درآمد زایی کنند و موجب خلق ارزش برای جامعه باشند.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از برنامه های ما در سال جهش تولید، ایجاد فرصت شغلی برای دانش آموختگان و دانشجویان حوزه علوم انسانی و اجتماعی است تا آنها بتوانند در نهایت به تولید و خلق خدمت بپردازند.

وی تصریح کرد: همچنین در نظر داریم برنامه ای تحت عنوان مدرسه اشتغال در دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد کنیم. هدف مان از راه اندازی این مدرسه، ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان این حوزه بر اساس توانمندی ها و روحیات دانش آموختگان است؛ ما سعی می کنیم بر اساس یک سری آموزش های مهارت محور و کسب شناخت ویژگی های شخصیتی از دانشجویان و همچنین پایش بازار، نیازمندی های بازار، فرصت شغلی خوبی برای دانشجویان ایجاد کنیم تا آنها بتوانند با توجه به توانمندی های و مهارت هایشان برای ارایه خدمات، جذب سازمان ها یا ارگان ها شوند.

وی بیان کرد: طبیعتا اکنون استانداردهای جهانی برای کسب و کارها وجود دارد و تعریف شده است. به واسطه این استانداردها نیز سالانه کسب و کارهای زیادی در دنیا و ایران ایجاد می شوند. در این بین برخی از این کسب و کارها به موفقیت دست پیدا می کند و برخی نیز منجر به شکست می شوند.

وی به جایگاه ایران در زمینه ایجاد کسب و کارهای خلاقانه و نوآورانه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: ایران بهشت استارتاپ هاست و همه ساله بیشترین ایده های خام و استارتاپ ها در ایران شکل می گیرند. ایران اکنون جزو کشورهای نخست دنیا در این زمینه است اما طبق آمارها بیش از 90 درصد استارتاپ ها با شکست مواجه می شوند از اینرو ما باید تمرکزمان را روی این حوزه بگذاریم و سعی کنیم با ارایه آموزش های جهت دار و هدفمند این نرخ را کمتر کنیم تا ایده های این افراد تبدیل به کسب و کارهای موفق جامعه شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا