کلید داستان استون هنج کشف شد

دانشمندان علیرغم چندین دهه تحقیق، هنوز هدف از ساخت دایره سنگ‌ها در استون هنج را کشف نکرده و این راز همچنان ناشناخته مانده است. بنای استون هنج یکی از مشهورترین نقاط دیدنی انگلستان است که بسیاری از گردشگران آن را برای جستجوی ارتباطات معنوی با طبیعت، برای بازدید انتخاب می‌کنند.

این کشف جدید، توسط تیمی از باستان شناسان از دانشگاه‌های متعدد که در یک پروژه واحد شرکت کرده‌اند انجام گرفته و نتایج به دست آمده از آن بسیار حیرت آور است. در این کشف، دایره یا حلقه وسیعی به قطر 2 کیلومتر از یک سری ستون در اطراف شهرک دورینگتون والز (Durrington Walls) مشاهده می‌شود.

این سایت در حدود 2/3 کیلومتر در شمال شرقی استون هنج واقع در دشت سالیزبوری است و شواهد نشان می‌دهد که تاریخ ساخت این ستون‌ها به همان دوره یعنی حدود 4500 سال پیش بازمی‌گردد.

وینسنت گفینی (Vincent Gaffney) یکی از باستان شناسان و سرپرست این پروژه در رابطه با این کشف بزرگ گفت: «این یک کشف بی‌سابقه است که باعث شناخت بیشتر یک دوره مهم و عمده در تاریخ انگلستان شده است. محققان اصلی استون هنج از مقیاس ساختار و واقعیت این کشف که تاکنون به دست نیامده بود و به استون هنج بسیار نزدیک بود، غافلگیر شده‌اند.»

گفینی در ادامه توضیحاتش اظهار داشت که این حلقه ستون‌ها که هر كدام حدود 5 متر عمق دارند، نشان دهنده تمایل جوامع عصر نوسنگی برای ثبت سیستم‌های اعتقادی خود به روش‌های خاص و در مقیاسی است كه محققان هرگز آن را پیش بینی نمی‌کردند.

لازم به توضیح است که این کشف بدون نیاز به کاوش‌ها، با استفاده از فناوری سنجش از راه دور و نمونه‌برداری انجام شده است.

گفینی در این رابطه می‌گوید: «من نمی‌توانم به اندازه كافی به میزان اهمیت این موضوع تأکید کنم كه چه حجاری‌هایی با ابزار سنگ، چوب و استخوان روی ستون‌ها انجام شده است.»

نیک اسناشال (Nick Snashall) از دیگر باستان شناسان این تیم گفت: «اهالی دورینگتون وال‌ها همچون سازندگان استون هنج زندگی کرده و جشن می‌گرفتند. این یافته جدید به عنوان کلید باز کردن قفل داستان استون هنج با چشم‌انداز گسترده‌تر محسوب می‌شود. این کشف حیرت‌انگیز بینش جدیدی را در مورد زندگی و عقاید نیاکان نوسنگی ما ایجاد می‌کند.»

بر اساس گفته محققان، در این کشف، 20 ستون پیدا شده اما آن‌ها تخمین می‌زنند که در اصل بیش از 30 ستون در این محوطه وجود داشته و هر یک از این ستون‌ها در زمان ساخت در حدود 5 متر در عمق زمین فرو رفته و 10 متر ارتفاع داشتند.

بنای پیش‌ازتاریخی استون هنج Stonehenge در مرکز بخش متراکم و پیچیده‌ای از سایت گسترده دوره‌های نوسنگی و برنز که شامل به صدها تپه تدفین هستند، قرار دارد

تاکنون بررسی‌های متعددی توسط باستان شناسان و زمین شناسان در محوطه Stonehenge انجام شده است و به همین نسبت نظریات مختلفی نیز درباره ماهیت و کاربری این سنگ‌های عظیم‌الجثه ارائه‌شده است.

بر اساس آزمایش‌های انجام شده، ساخت این سنگ‌ها به حدود پنج هزار سال پیش و در سال‌های هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. البته آزمایش‌های C14 که بر روی مواد آلی منطقه در سال 2008 میلادی انجام شد نشان می‌دهد که نخستین سنگ‌هایی که در این مجموعه برافراشته شدند نزدیک به 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط انسان به کار گرفته‌شده‌اند.

باید در نظر داشت که دوره ساخت این بنا تقریباً مصادف به دوران نوسنگی در انگلستان است و این دوران به عصر پیش‌ازتاریخ تعلق دارند. به همین دلیل هیچ نشانه و اثری که نشان دهنده خط و نگارش باشد در این محوطه به دست نیامده است و کسی دقیق نمی‌داند دلیل اصلی مردم آن روزگار از تحمل این سختی و مشقت برای ساخت چنین مجموعه‌ای از سنگ‌های بزرگ چه بوده است. در این رابطه نظریه‌ها و تئوری‌های مختلفی ارائه‌شده‌اند.

به گزارش سیناپرس، بررسی‌های باستان شناسان نشان داده که تکنیک و روش دوره نوسنگی در استون هنج دیده می‌شود و امکان دارد که بنای آن رصدخانه باشد و یا اینکه کاربری مذهبی داشته است؛ که البته هنوز شواهد و اسناد قطعی برای اثبات هیچ‌کدام از این دو نظریه به دست نیامده است.

گروهی دیگر از پژوهشگران نیز با توجه به اینکه مجموعه استون هنج در عصر نوسنگی ساخته‌شده است و این دوره مقارن به عصر آغاز کشاورزی در زمین است، احتمال می‌دهند که این مجموعه نوعی تقویم کشاورزی است تا مردم باستان بر اساس نوع موقعیت ستاره‌ها و سایه این سنگ‌ها از زمان و فصل با خبر شده و برای کشاورزی برنامه‌ریزی کنند. البته این نظریه هم علی‌رغم طرفداران پرتعدادی که دارد هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است.

گفتنی است در سال 1986 میلادی استون هنج و محوطه پیرامون آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و نیز این منطقه به جهت وجود این بنای یادبود کهن به عنوان مکانی حفاظت‌شده و ملی اعلام‌شده است.

در بررسی‌های باستان‌شناسی که بر بنای یادبود استون هنج و محوطه پیرامون آن در سال 2008 میلادی انجام گرفته است، نشان می‌دهد که ممکن است در ابتدا این بنا برای تدفین گروهی در نظر گرفته‌شده باشد.