وابستگی صنعت گردشگری به اطلاعات

به همین دلیل امروزه برای بسیاری از افراد اطلاعات ثروت است و تسلط بر  آن امر مهمی تلقی می شود. اکنون که مردم درتلاش برای اتخاذ فناوری های پیشرفته برای همگام شدن با توسعه اجتماعی هستند، اینترنت به یکی ازفناوری های پیشرفته مورد استفاده برای انتقال اطلاعات تبدیل شده و در همه جا انتشار پیدا کرده است. به گونه ای که شاهد آن بودیم که این بستر در چند سال گذشته در بسیاری از زمینه ها اثرگذار بوده است.

با توجه به نفوذ سریع اینترنت و به ویژه شبکه جهانی وب، شرکت ها در سراسر جهان بیش از گذشته در برنامه ریزی هایشان از این تکنولوژی برای رسیدن به اهداف کسب و کارشان استفاده می کنند.

یکی از حوزه هایی که از این موضوع بهره برده، صنعت گردشگری است. به گونه ای که، ناملموس بودن خدمات گردشگری و پیچیده و متنوع بودن صنعت از نظر ارائه دهندگان خدمات و هم از نظر گردشگران باعث وابستگی شدید این صنعت به اطلاعات شده است.

در صنعت گردشگری، ارتباط بین مسافران وارائه دهندگان خدمات سفر جزیی بسیار مهم است؛ تا آنجاکه، پتانسیل های زیادی برای استفاده از اینترنت در این صنعت وجود دارد.

درحال حاضر، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات سفر، محصولات و خدمات خود را با استفاده از وب سایت ترویج داده و جستجوی اطلاعات آنلاین ، توسط بسیاری از مردم به عنوان یک راه برای صرفه جویی در وقت و هزینه، به خصوص در  فعالیت های سفرشده است.

استفاده از اینترنت به طور گسترده در مراحل چرخه فعالیت های گردشگری به موضوع مهمی تبدیل شده است. همچنین می توان به نقش اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری، اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از دیگر سو وضعیت بازار گردشگری اشاره کرد.

از این رو، استقرار و گسترش کامل اینترنت در صنعت سفر، درک استفاده ازاینترنت درصنعت گردشگری بسیار حیاتی است. از آن جایی که ارتباط بین گردشگران و ارائه دهندگان خدمات سفر جزئی بسیار حیاتی در این صنعت است، استفاده از فناوری ها می تواند به تسهیل تبادل اطلاعات در این صنعت کمک کند. با ورود فناوری اطلاعات به صنعت گردشگری جهت تسهیل تبادل اطلاعات، مدیریت اطلاعات اهمیت زیادی پیدا می کند.

بنابراین از چارچوب مدیریت اطلاعات پیکره دانش به عنوان نمونه ای از یک فرآیند کسب و کار که در خدمت دو بخش ارائه دهنده خدمات گردشگری و گردشکران است، برای مدیریت اطلاعات استفاده می شود. این چارچوب به بررسی ارتباط بین فرآیند کسب و کار (گردشگری) با فناوری های حمایتی(اینترنت) و منافع افراد درگیر (گردشگران و ارائه دهندگان خدمات ) می پردازد.

در پژوهشی تحت عنوان «نقش مدیریت اطلاعات و اینترنت در صنعت گردشگری» که توسط شیما رشیدی و با راهنمایی دکتر ابوالفضل اردشیر تاج زاده نمین در دانشگاه علامه طباطبائی انجام گرفته است، آثار اینترنت و فضای دیجیتال بر صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس، یافته های این تحقیق حاکی از آن است که گردشگران از اینترنت در آغاز چرخه سفر و فرآیند کسب و کار گردشگری استفاده می کنند. آژانس های مسافرتی و سایر ارائه دهندگان خدمات گردشگری با بهبود زیر ساخت ها و سیستم های اینترنتی می توانند این امکان را برای گردشگران به وجود آورند که در فرآیند کسب و کار گردشگری از اینترنت به نحو بهتری استفاده کنند و از این طریق نیز مزایایی برای خودشان به وجود بیاورند و در برقراری ارتباط با هم به صورت بهتری عمل کنند.

تالیف: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا