سرفه ممتد، بلای جان ماسک تنفسی

استفاده از ماسک‌های تنفسی، یکی از راه‌های کند کردن روند گسترش ویروس‌ها ازجمله کروناویروس جدید، عامل بیماری کووید-19 به‌حساب می‌آید. بااین‌حال در این خصوص که چنین ماسک‌هایی تا چه حد می‌توانند در این رابطه، خوب عمل نمایند، اطلاعات اندکی موجود است.

اما اخیراً محققانی از دانشگاه نیکوزیای قبرس در پژوهشی جالب و با استفاده از مدل‌های کامپیوتری دقیق، میزان و الگوی انتشار ریزقطره ها از ماسک‌های تنفسی را بالأخص هنگامی‌که شخص مصرف‌کننده آن‌ها به‌طور ممتد سرفه می‌کند، محاسبه کرده‌اند.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند که هنگام سرفه کردن یک شخص بدون ماسک، ریزقطره های ترشحی بزاق او می‌تواند تنها در 5 ثانیه به فاصله 5/5 متری برسند.

بر اساس نتایج این تحقیق جدید، سرفه‌های ممتد از خلال ماسک تنفسی، می‌تواند به‌مرور باعث شود که میزان عبور ریزقطره ها از آن، افزایش یابد و از این طریق، کارآیی ماسک به‌طور جدی کاهش می‌یابد.

در تحقیق فوق، از معادلات ریاضی پیچیده برای ساخت مدل مربوطه استفاده شده است تا بتواند به‌خوبی نحوه ترشح چنین ریزقطره هایی را از میان ماسک‌های تنفسی شبیه‌سازی کند.

به گفته مجریان این پژوهش، یافته‌های مورد اشاره می‌توانند به‌عنوان زنگ هشداری عمل نمایند، چراکه نشان می‌دهند حتی در صورت بروز سرفه‌های ملایم ولی ممتد در شخصی که ماسک بر صورت دارد، ریزقطرات بزاق او می‌توانند تا یک متر به جلو پرتاب شوند.

تمام این موارد ذکرشده نشان از آن دارند که زدن ماسک درصورتی‌که با رعایت فاصله اجتماعی همراه نشود، نمی‌تواند به‌تنهایی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی نظیر کووید-19 جلوگیری نماید.

شایان ذکر است این یافته‌های علمی پژوهشی در نشریه Physics of Fluids از انتشارات انستیتوی فیزیک آمریکا (AIP)، منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا