نقش موثر پدربزرگ و مادربزرگ در کاهش چاقی کودکان

بر اساس یافته های این پژوهش، حمایت روحی و روانی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها حتی اگر سایر عوامل هم در این امر دخیل باشند تاثیر بسیار مثبتی در جلوگیری از چاقی کودکان دارد.

مطالعات گذشته توانسته اند تاثیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین بر روی چاقی کودکان را به اثبات برسانند. اما تا کنون هیچ کدام از تحقیقات نتوانسته بودند تا این حد به بررسی تاثیر عوامل مرتبط با خانواده بر روی چاقی نوجوانان بپردازند. محققان موسسه کارولینسکا به همکاری محققان انسان شناسی اجتماعی دانشگاه آکسفورد توانسته اند اهمیت نقش حمایتی پدربزرگان و مادر بزرگان ا در این مهم نشان دهند.

جامعه آماری این تحقیق متشکل از 39 کودک پیش دبستانی بود که از چاقی رنج برده و تحت درمان بوده اند. وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین این کودکان با استفاده از پرسش نامه هایی که تحصیلات، سطح درآمد، کار، وضعیت داخلی و پولی که در آخر ماه برایشان می ماند سنجیده شدند. بعد از انجام این کار، والدین این کودکان به سوالاتی در باب میزان حمایتی که از جانب پدر و مادر خود دریافت کرده بودند پاسخ دادند. این سوالات با هدف شناسایی میزان نقش حمایتی روزانه پدربزرگان و مادربزرگان مطرح شده بود و شامل کارهایی می شد که سبب ایجاد حس دیده شدن و درک شدن بود.

نتایج این تحقیقات نشان دهنده این بود که زمانی که والدین کودکان خودشان در زمان کودکی از جانب پدر و مادرشان حمایت روحی و روانی دریافت می کردند این امر بر روی پیشگیری از چاقی فرزندان آنها تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. میزان در آمد والدین خود با BMI یا شاخص توده بدن کودکان ارتباط دارد و در عین حال میزان چاقی در کودکانی که پدران و مادران آنها درآمد کم تر داشتند و از حمایت روحی کم تری از جانب آنها دریافت می کردند بیشتر از کودکانی بود که سطح درآمد و حمایت والدینشان در وضعیت مناسب تری قرار داشت.

پائولینا نویکا، دانشیار گروه علوم بالینی در موسسه کارولینسکا، در این باره بیان کرد: «مطالعات ما نشان دهنده این است که حمایت روحی از جانب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ممکن است از بیماری جدی چاقی در کودکان جلوگیری کند. به علاوه این یافته ها می تواند در برنامه ریزی های سلامت جمعی که با هدف کاهش چاقی کودکان ایجاد می شود کاربرد بسیاری داشته باشد. حمایت اجتماعی بیش تر از خانواده های صاحب فرزند کوچک می تواند تاثیر بسزایی بر روی کاهش استرس والدین و در نتیجه انتخاب وعده های غذایی سالم تر توسط آنها داشته باشد.»

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا