جاذبه کهکشانی به زبان ساده + فیلم

در این ویدیو که شامل چند بخش است می توانید مشاهده کنید که با استفاده از یک عدد پارچه کشی و تعدادی توپ و چند وزنه می توان محیطی شبیه به یک منظومه را شبیه سازی کرد.

در این آزمایش ساده ابتدا این پروفسور با قرار دادن یک وزنه در مرکز این دایره، یک جاذبه اصلی که همانند یک ستاره در یک منظومه است را ایجاد می کند و با رها کردن یک عدد توپ در این محیط نشان می دهد که چگونه جاذبه مرکزی می تواند منتهی به گردش مداری این توپ به دور ستاره منظومه شود. البته به علت وجود عوامل محیطی دیگر، این مدار در این آزمایش کوچکتر می شود و سرانجام توپ به وزنه خواهد رسید در حالی که در فضا به علت از دست نرفتن انرژی به واسطه مواردی مانند اصطکاک، می توان شاهد بقای مدار را داشت.

در ادامه نیز تعدادی توپ با جهت های مختلف گردش در این مدارها رها می شوند که در نهایت نیروهای مخالف یکدیگر را خنثی ساخته و شاهد این هستیم که تمامی توپ ها که نمایانگر سیاره ها هستند، در یک جهت شروع به حرکت خواهند کرد. در ادامه با رها سازی دو توپ با ابعاد مختلف و با قدرت های متفاوت می توان شاهد این بود که چگونه یک قمر به دور یک سیاره به حرکت در می آید و در عین حال نیز هر دو در یک مدار به دور ستاره خود گردش می کنند.

در ادامه با افزودن یک مرکز جاذبه دیگر، شکل حرکت سیاره ها تغییر می یابد تا مشخص شود که نزدیک شدن دو منظومه به یکدیگر می تواند چه تاثیری بر روی حرکت سیاره ها بگذارد و شاهد این هتسیم که سیاره ها با شکلی مشابه با عدد 8 انگلیسی به دور هر دو ستاره می چرخند.

به این ترتیب و با استفاده از چند ابزار ساده، کلیت جاذبه کهکشانی برای شما شرح داده خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا