کودکان را با موبایل تنها نگذارید

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد كه كودكان پیش دبستانی ممكن است زمانی بسیار بیشتر از آنچه والدینشان تصور می‌کنند را با تلفن‌های هوشمند یا تبلت سپری کنند.

پژوهشگران در این مطالعات استفاده از دستگاه تلفن همراه را در 350 کودک 3 تا 5 ساله در بازه زمانی نه ماه ردیابی کرده و برآورد والدین آن‌ها را از میزان ساعات سپری شده فرزندانشان با تلفن همراه، با شرایط واقعی مقایسه کردند.

بیشتر والدین در مورد زمان سپری شده فرزندانشان با تلفن‌های همراه، تخمین درستی ندارند. آن‌ها همچنین ممکن است از اینکه چه محتوایی برای کودکانشان به اشتراک گذاشته می‌شود یا برنامه‌هایی که در هنگام استفاده از دستگاه‌های خود به کودکان عرضه می‌شوند، آگاهی نداشته باشند.

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند کودکان پیش دبستانی به طور متوسط روزانه دو ساعت با تلفن‌های هوشمند یا تبلت های خود بازی می‌کنند درحالی که تقریباً سه چهارم از والدین حاضر در این مطالعه، این میزان را بسیار کمتر در نظر گرفته بودند.

بررسی اطلاعات کسب‌شده در این رابطه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کودکان مورد مطالعه قرار گرفته، برای یک ساعت یا بیشتر در طول روز از تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند و 15 درصد از این کودکان حداقل چهار ساعت در روز با تلفن همراه یا تبلت مشغول بودند. گفتنی است بر اساس این تحقیقات مشخص شد که حدود سی و چهار درصد از کودکان حاضر در این مطالعه، دارای تلفن همراه یا تبلت اختصاصی خود بودند.

بر اساس این گزارش، کودکان حاضر در این مطالعه بین یک تا 85 برنامه و نرم افزار مختلف در تلفن‌های همراه خود داشته و از آن‌ها استفاده کرده‌اند. متداول ترین برنامه‌ها شامل یوتیوب و یوتیوب ویژه اطفال (YouTube Kids)، مرورگرها و سرویس‌هایی مانند نتفلیکس است. با این حال، برخی از برنامه‌ها مربوط به قمار، بازی‌های خشن و بازی‌های مربوط به افراد بزرگ‌سال و بدون محدودیت اطلاعاتی نیز در بین این برنامه‌ها دیده می‌شد که در آن‌ها انواع تبلیغ‌های نامناسب برای گروه‌های سنی کودک به اشتراک گذاشته می‌شدند.

دکتر جنی رادسکی (Jenny Radesky) متخصص و روان‌پزشک رفتاری در بیمارستان کودکان C.S. Mott میشیگان در این رابطه اعلام کرد: «ما دریافتیم که بیشتر والدین در مورد زمان سپری شده فرزندانشان با تلفن‌های همراه، تخمین درستی ندارند. آن‌ها همچنین ممکن است از اینکه چه محتوایی برای کودکانشان به اشتراک گذاشته می‌شود یا برنامه‌هایی که در هنگام استفاده از دستگاه‌های خود به کودکان عرضه می‌شوند، آگاهی نداشته باشند.»

دکتر رادسکی که دستورالعمل زمان و چگونگی استفاده از تلفن‌های همراه برای کودکان را به سفارش آکادمی اطفال آمریکا تهیه کرده است، تأکید کرد: «والدین ممکن است فکر کنند که بچه‌ها همیشه از برنامه‌هایی متناسب با سن خود یا نرم‌افزارهای آموزشی استفاده می‌کنند، اما این طور نیست. ما شگفت زده شدیم که برخی از مطالبی که این کودکان خردسال در معرض آن قرار داشتند مربوط به گروه سنی 17 سال و بالاتر بود.»

مطالعات قبلی تخمین زده اند که حدود 75 درصد از کودکان خردسال تبلت یا تلفن همراه متعلق به خود را دارند و بسیاری از آن‌ها قبل از یک‌سالگی شروع به کار با موبایل می‌کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی اطفال Pediatrics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا