جستجوی برای کشف موجودات فضایی

کشور چین به زودی و به واسطه برنامه‌ریزی‌های وسیع خود، سهم قابل توجهی در جستجوی زندگی فرازمینی خواهد داشت. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، این کشور که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان را در اختیار دارد از شهریور ماه پیش رو به طور جدی بر موضوع شناسایی سیگنال‌های مرتبط با موجودات فضایی تمرکز خواهد کرد.

بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیوئی جهان که با نام FAST   شهرت دارد در منطقه پینگ تانگ واقع در ایالت گویژو در جنوب غربی کشور چین قرار دارد. واژه FAST  مخفف عبارت  Five hundred meter Aperture Spherical Telescope به معنی تلسکوپ دیافراگم کروی پانصد متری است.

به نظر می‌رسد برخی سیگنال‌های ناشناس از کهکشان‌ها به سمت زمین فرستاده می‌شود اما نمی‌توان به طور قطع، این سیگنال‌ها را مرتبط با موجودات هوشمند دانست، زیرا به‌طورمعمول، سیگنال‌های رادیویی ممکن است از ضربان ها یا انفجارهای رادیویی سریع تصادفی ناشی شوند.با این وجود، اگر بیگانگان در حال پخش سیگنال‌های رادیویی باشند، استفاده از قابلیت‌های تلسکوپ FAST شانس دریافت این پیام‌ها را افزایش می‌دهد.

این تلسکوپ با بهره‌گیری از 4 هزار و چهارصد و پنجاه قطعه مختلف ساخته شده و قطر دهانه‌این تلسکوپ در حدود 500 متر بوده و ساخت آن از تابستان سال 2011 میلادی آغاز و تا سال 2016 ادامه داشت.

این تلسکوپ که بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان محسوب می‌شود سه برابر از نمونه پیشین خود  یعنی مشاهده‌گر Arecibo Observatory  متعلق به پورتوریکو؛ دقیق‌تر بوده و هزینه ساخت آن در حدود 700 میلیون یوان (برابر با 110 میلیون دلار) تخمین زده می‌شود. تلسکوپ موجود در پورتوریکو که پیش از این، عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیوئی جهان را یدک می‌کشید، دارای دهانه‌ای به قطر 300 متر است.

طرح کلی FAST مشابه مشاهده‌گر Arecibo Observatory است. تمامی این صفحات به شکل مثلث‌های متساوی الاضلاع هستند که هر ضلع آن 11 متر طول دارد. قابل توجه است، مجموعه بخش منعکس کننده در این تلسکوپ به اندازه سی زمین فوتبال بوده که در عمق کوه‌های گوئیژو واقع شده است.

در این پروژه قرار است صفحات مرتبط با حدوداً 300 متر از این تلسکوپ به مطالعه سیگنال‌های فضایی اختصاص پیدا کند. ژانگ تونجیه (Zhang Tongjie) دانشمند ارشد سازمان فضایی چین در این رابطه اعلام کرد: جستجوی نشانه‌های مربوط به موجودات فضایی نباید مأموریت‌های علمی منظم این تلسکوپ را قطع کند.

به نظر می‌رسد برخی سیگنال‌های ناشناس از کهکشان‌ها به سمت زمین فرستاده می‌شود اما نمی‌توان به طور قطع، این سیگنال‌ها را مرتبط با موجودات هوشمند دانست زیرا به‌طورمعمول، سیگنال‌های رادیویی ممکن است از ضربان ها یا انفجارهای رادیویی سریع تصادفی ناشی شوند.

با این وجود، اگر بیگانگان در حال پخش سیگنال‌های رادیویی بوده و آن‌ها به اندازه کافی نزدیک به کره زمین باشند که ما بتوانیم این سیگنال‌ها را دریافت کنیم، استفاده از قابلیت‌های تلسکوپ FAST شانس دریافت این پیام‌ها را افزایش می‌دهد.