درمان زردی و رنگ پریدگی برگهای چنار

مهندس حنیف رضا گلزار مجری این طرح در رونمایی از این طرح که با حضور شهردار و مدیران شهری شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات و پژوهش‌هایی که در داخل و خارج کشور انجام شده و با توجه به اطلاعاتی که از آب و خاک و اقلیم منطقه و ظاهر گیاه داریم توانستیم راهکاری را برای درمان خشکیدگی درختان چنار پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سال ۸۸ اولین بار این کار را با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرستان شاهرود شروع و روی چندین نمونه امتحان کردیم ولی به نتیجه مطلوب و قابل قبولی نرسید اما در آخرین نمونه آزمایشگاهی خوشبختانه بعد از گذشت یک سال به نتیجه مطلوب رسیدیم.

گلزار در مورد علت این عارضه گفت: زرد شدن برگ درختان یا رنگ پریدگی برگهای چنار ناشی از عارضه کلروز آهک است چرا که وجود آهک فراوان در خاک از جذب آهن جلوگیری می کند.وی ادامه داد: با بررسی لایه‌های خاک تا عمق دو متری مشاهده شد که هر چه از سطح خاک به طرف عمق پیش می رویم درصد بی کربنات سدیم یا همان آهک افزایش پیدا می‌کند که این مقدار در سطح خاک حدود ۳۲درصد و در عمق به ۴۲ درصد می رسید که رقم بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه حضور آهک عاملی است که در سیستم جذب آهن در گیاه اختلال ایجاد می‌کند، اضافه کرد: عامل دیگری که از جذب آهن جلوگیری می‌کند حضور یون بی کربنات و کربنات در آب آبیاری است که در نهایت همه این عوامل و از همه مهمتر تغییرات اقلیمی باعث ایجاد زوال یا رنگ پریدگی در درختان چنار می شود .

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر شاهرودی خاطرنشان کرد: تحقیقی که در این باره انجام شد نشان داد با این روش می توان نقش و تاثیر کربنات و بی کربنات را در خاک خنثی و با تحریک رشد ریشه گیاه قابلیت جذب آهن را در آن افزایش داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا