آتش اختلافات مدیریتی دامن گیر خائیز شد

سید روح الله احمدی دهدشت در گفتگو با آنا، در ارتباط با وضعیت آتش‌سوزی در منطقه خائیز اظهار کرد: علت بروز این آتش‌سوزی اختلاف میان دو کشاورز عنوان شده است ولی نکته قابل توجه این‌که با وجودی‌که این منطقه زیستگاه مهم جانوری محسوب می‌شود ولی توانی برای مدیریت آتش وجود نداشت.

وی ادامه داد: به‌دلیل فقدان امکانات لازم علی‌رغم هلی‌برد نیروها در محل، اقدام مناسبی در مهار آتش صورت نگرفت و بعضاً افراد با شاخه‌های درخت اقدام به خاموش کردن آتش می‌کردند و همین موضوع باعث شد در دو روز ابتدایی (پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ خرداد) شروع آتش اقدام مناسبی برای مهار آن صورت نگیرد.

این فعال اجتماعی حاضر در منطقه آتش‌سوزی با اشاره به این مطلب که به‌دلیل پوشش گیاهی مناسب امسال، گرمای هوا که باعث خشک شدن علف‌ها شد و همچنین شدت باد در ارتفاعات آتش گسترش پیدا کرد، گفت: همین موضوع باعث شد تا استاندار کهگیلویه و بویراحمد پای کار آمده و ضمن تماس با فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخواست بالگرد آب‌پاش کرده است.

احمدی دهدشت اذعان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۰۰ شب گذشته بالگردهای آب‌پاش به محل اعزام شده و توانستند به‌طور موقت آتش را مهار کنند و پس از آن فرماندار کهگیلویه خبر مهار آتش را اعلام و عنوان کرد که تنها آتش در دامنه‌ها باقی مانده است. به‌نظر می‌رسد که نیروهای امدادی پس از اعلام این خبر منطقه را رها کرده بودند چون در حدود ساعت ۲۳:۳۰ الی ۰۰:۰۰ خبر پیشرفت آتش در منطقه مجدد مطرح شد.

وی افزود: خشکی علف‌ها و باد شدید در ارتفاعات زاگرس عامل اصلی از سرگیری مجدد آتش بود و از دست رفتن زمان در مهار این حادثه و توسعه آتش باعث شد این اتفاق به یک فاجعه تبدیل شود. براساس تماس‌های انجام شده با مسئولان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد آتش شب گذشته به‌سمت تنگه تکاب در حرکت بود که با تلاش‌های انجام شده موفق که انحراف مسیر آتش شده‌اند ولی همچنان آتش به‌طور کامل مهار نشده است.

این فعال محیط زیست یکی از نقاط ضعف در مدیریت این شرایط بحرانی در استان کهگیلویه را فقدان هماهنگی در مدیریت بحران دانست و گفت: در حدود ۳ الی ۴ روزی که از بروز این حادثه می‌گذرد و علی‌رغم حضور استاندار و معاونانش در منطقه مدیر بحران استان در منطقه (دهدشت) حاضر نشده است.

احمدی دهدشت در خصوص اختلاف‌نظرهای مطرح شده میان استاندار و مدیر بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان کرد: در حدود ۴ روز گذشته مدیر بحران استان در گچساران که حوزه انتخابی آقای تاجگردون بوده و با وی رابطه نزدیکی دارد حضور یافت و به انجام امور مربوط به حوزه فعالیت خود پرداخت ولی با توسعه آتش در منطقه به‌ویژه در دهدشت مدیر بحران استان در آنجا حضور نیافت که همین موضوع باعث به‌وجود آمدن حاشیه‌هایی شد. معاون سیاسی استانداری در واکنش به عدم حضور مدیریت بحران استان خواستار عزل ایشان شده و این موضوع باعث بروز اختلافاتی شد اما پس از مدتی مدیر بحران با انتشار عکسی در فضای مجازی علت عدم حضور خود را بیماری عنوان کرد.

وی تصریح کرد: وقتی ضعف‌های مدیریتی بین مجموعه‌های مسئول وجود داشته باشد مهار آتشی با این حجم دشوار خواهد بود.

این فعال اجتماعی با بیان این‌که فضای حاکم در مدیریت این بحران در منطقه را ناشی از ضعف دانست که ابعاد آن پس از مهار آتش مشخص خواهد شد، گفت: مسئولان استانی اتفاق رخ داده را ابتدا ساده گرفته و گمان نمی‌کردند حجم آن تا این اندازه گسترش یابد و پس از توسعه آتش و گسترش ابعاد آن مهار وضعیت به‌دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیار دشوار شد.

احمدی دهدشت اذعان کرد: یکی دیگر از مصادیق ناهماهنگی در مدیریت شرایط اظهارات فرماندار شهرستان کهگیلویه بود که با اعلام مهار آتش نیروهایی که به‌سمت کوه خائیز در حال اعزام بودند از میانه راه بازگشتند و پس از بازگشت آنها آتش مجدد آغاز شده است.

وی با اشاره به این مطلب که منطقه درگیر آتش بین بهبهان (در خوزستان) و دهدشت (در کهگیلویه و بویراحمد) است و آتش در کهگیلویه است، اظهار کرد: اختلافات بین مراکز استانی هم در این میان باعث شده تا مسئولان استان خوزستان همکاری و تعامل در مهار آتش را با استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته باشند. منابع طبیعی و زیستگاه‌ها متعلق به هر دو استان است و نباید با دیدگاه‌های محدود نسبت به این دارایی ارزشمند کشور بی‌تفاوت بود.

این فعال محیط زیست در پایان گفت: برخی از مدیران با عیان کردن اختلافات مدیریت شرایط را رها کردند و علی‌رغم حضور مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار و معاونانش در منطقه و اقامت در آنجا کاری از پیش نبردند چون امکاناتی که برای اطفاء حریق از پیش باید فراهم می‌شد وجود نداشت و نیروهای حاضر نتوانستند با دست خالی و شاخه درختان آتش را مهار کنند و این موضوع باعث شد حجم وسیعی از این زیستگاه طبیعی از بین برود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا