آرام سازی راهی برای کاهش میزان افسردگی در زنان باردار

بارداري دوره اي از زندگي است؛كه طي آن تغييـرات هورمـوني عمده اي مانند افزايش سطح استروژن، پروژسترون و كـورتيزول رخ  مي دهد.ايــن تغييــرات هورمــوني ســبب ايجــاد تغييــرات فيزيولوژيك جسمي ورواني در مادرمي شود.

تغييرات هورموني ناشي از بارداري مي تواند احساسات و عواطف فرد را تغيير دهد. اضطراب و افسردگي شايعترين اختلالات رواني در طول بارداري است. آرام سازي يکي از مداخلاتي است که با تاثير بر سيستم سمپاتيک، سبب افزايش ميزان آرامش مي شو د و احتمالا مي تواند سبب کاهش ميزان تنش رواني در زنان باردار شود.

اين مطالعه که به روش کارآزمايي باليني تصادفي روي 66 زن نخست باردار در محدوده زماني ارديبهشت تا شهريور 1393 در دو مرکز بهداشتي درماني تحت پوشش مرکز بهداشت شماره يک شهر مشهد انجام شد. واحدهاي پژوهش با تخصيص تصادفي به دو گروه آرام سازي پيشرونده عضلاني و کنترل تقسيم شدند. پس از برگزاري دو جلسه آموزش آرام سازي پيشرونده عضلاني طي دو هفته، گروه مداخله تمرينات را به مدت 4 هفته در منزل انجام مي دادند. ابزار مورد استفاده در اين مطالعه مقياس استاندارد افسردگي، اضطراب و استرسDASS 21  بود. تحليل داده ها با نرم افزار آماري SPSS ويرايش 11.5 با استفاده از آزمون هاي من ويتني و تي مستقل انجام شد.

محققان دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، به این نتیجه رسیدند که با توجه به اثر آرام سازي بر کاهش ميزان افسردگي، اضطراب و استرس و از طرفي نداشتن عارضه و راحتي انجام، اين روش مي تواند به عنوان راهکاري براي کاهش ميزان افسردگي، اضطراب و استرس زنان طي بارداري توصيه شود.

نتایح این تحقیقات که توسط فرنازسادات سيداحمدي نژاد, ناهيد گلمكاني, نگار اصغري پور, محمدتقي شاكري انجام شده و در نشریه مراقبت مبتني بر شواهد؛ بهار 1394 , دوره  5 , شماره  14 ; از صفحه 67 تا صفحه 75 به چاپ رسیده است.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا