تاسیس پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان

  • تاسیس پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان

مرکز فضایی بایکونور در دوم ژوئن ۱۹۵۵ میلادی تأسیس گردید. پایگاه فضایی بایکونور قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تشکیلات پرتاب فضایی فعال در جهان است. این پایگاه رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان است.این پایگاه فضایی در کرانه شمالی سیردریا در نزدیکی شهر تیوراتام و ۱۲۰ کیلومتری باختر شهر جزقازغان در کشور قزاقستان واقع شده‌است.

پایگاه فضایی بایکونور در دهه ۱۹۵۰ برای اجرای بخشی از برنامه‌های فضایی اتحاد شوروی ساخته شد. یکی از پرتابگاه‌های آن به نام «پرتابگاه گاگارین» محل پرتاب یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان با فضاپیمای وستوک-۱ است.

شهر بایکونور اصلی در حدود ۳۲۰ کیلومتری شمال شرقی پایگاه بایکونور واقع شده‌است و هیچ ارتباطی با خود مرکز ندارد، جز اینکه مسوولان شوروی در بدو تأسیس پایگاه بایکونور، به‌خاطر مسائل امنیتی نام این شهر کوچک را برای این پایگاه پرتاب موشکی برگزیدند تا مکان اصلی پایگاه فضایی فاش نشود.

  •  راه اندازی مرکز آزمایش نخستین موشک بین قاره ای جهان

  مرکز فضایی بایکونور در دوم ژوئن ۱۹۵۵ میلادی تأسیس گردید. شوروی در ابتدا از این مرکز برای پرتاب موشک‌های قاره پیمای آر-۷ استفاده می‌کرد و در ۵ می ۱۹۵۷ میلادی اولین موشک آر-۷ آماده پرتاب بود. پس از موفقیت در ساخت این مرکز روسها به فکر گسترش این پایگاه به عنوان یک پروژه عظیم ملی افتادند و این پایگاه را به پایگاهی برای فتح فضا تبدیل کردند.این مرکز پس از فروپاشی شوروی سابق توسط روسیه تا سال ۲۰۵۰ میلادی با مبلغ سالیانه ۱۱۵ میلیون دلار اجاره شده است و مدیریت آن را آژانس فضایی روسیه بر عهده دارد.

  •  درگذشت ایروین الن روز

ایروین الن روز متولد 16ژوئیه 1926 بود. وی زیست شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 2004 برای تحقیقات در حوزه تجزیه پروتیئن با کمک یوبیکیتین بود. او در  2 ژوئن 2015 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا