راهی برای تغذیه بهتر نوزادان نارس

در سال های اخیر، به دلیل افزایش بارداری های مصنوعی، میزان نوزادان نارس نیز زیاد شده است. در بارداری های مصنوعی، احتمال چند قلوزایی بیشتر می شود. در چند قلوزایی احتمال تولد زودتر از موعد (زایمان زودرس) افزایش می یابد و میزان نوزادان نارس نیز بیشتر می شود.در نوزادان نارس، اندام های بدن مثل ریه و مغز کامل رشد نکرده اند و در تنظیم حرارت بدن و تنظیم سطح قند خون، دچار مشکل هستند و سیستم ایمنی بدن آنها رشد نیافته است.

در همین راستا، عدم تحمل تغذيه در نوزادان نارس يک نگراني عمده است.همچنین  وضعيت مناسب در طول تغذيه از جمله مداخلاتي است که پرستاران مي توانند با انجام آن باعث پيشبرد تحمل تغذيه در نوزادان نارس گردند.

نوزادان نارس معمولا می توانند هم از شیر مادر و هم از شیر خشک تغذیه کنند، اما شیرمادر بیشتر توصیه می شود، زیرا این نوزادان به دلیل نارس بودن، بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت ها می باشند و شیر مادر به دلیل پروتئین های ویژه ای که دارد این امکان را به نوزاد می دهد تا از این عفونت ها محفوظ بماند و سریع تر رشد کند. در اکثر نوزادان نارس به دلیل مشکلات تنفسی و بلع،  لوله ای در داخل بینی و یا داخل معده قرارمی گیرد تا شیر بتواند به راحتی به معده این نوزادان وارد شود.

محققان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در  مقايسه تاثير تغذيه در وضعيت آغوشي و خوابيده به پشت بر حجم باقيمانده گاواژ (سوند معده )در نوزادان نارس در آزمایشی که اين کارآزمايي باليني تصادفي يک سوکور با طرح متقاطع در سال 1392 روي 100 نوزاد نارس انجام شد؛ نشان داد که نوزادان گروه اول دو نوبت اول تغذيه را در وضعيت آغوشي و دو نوبت بعدي را در وضعيت خوابيده به پشت و نوزادان گروه دوم بالعکس دريافت کردند. دراین حالت حجم باقيمانده گاواژ يک و دو ساعت بعد از هر بار تغذيه اندازه گيري شد و با هم مقايسه شدند.

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که تغذيه در وضعيت آغوشي مي تواند باعث کاهش حجم باقيمانده گاواژشده(سوند معده) می شود  و پرستاران به منظور پيشبرد تحمل تغذيه مي توانند نوزادان نارس را در اين وضعيت قرار دهند.

این تحقیقات توسط ولي زاده سوسن, حسيني سيدمحمدباقر, اصغري جعفرآبادي محمد, محبي لعي از دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، در  نشریه مراقبت مبتني بر شواهد ،بهار 1394 , دوره  5 , شماره  14 ; از صفحه 17 تا صفحه 24  چاپ شده است .  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا