پرواز مهم ناسا به تعویق افتاد

ناسا و اسپیس‌ایکس(SpaceX) مجبور شدند ۱۷ دقیقه قبل از بلند شدن موشک "فالکون ۹"، پرتاب برنامه ریزی شده ماموریت "Demo-2" را لغو کنند.

این پرتاب قرار است نخستین مأموریت سرنشین دار از سال ۲۰۱۱ تاکنون باشد که از خاک آمریکا صورت می‌گیرد، که در حال حاضر ساعاتی قبل به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد.

این پرتاب تاریخی بامداد امروز به تعویق افتاد، زیرا ناسا و اسپیس‌ایکس ناچار شدند ۱۷ دقیقه قبل از پرتاب، ماموریت "Demo-2" را لغو کنند.

قرار بود این ماموریت توسط موشک "فالکون ۹" و کپسول "دراگون" از پایگاه پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا واقع در فلوریدا در ساعت ۰۱:۰۳ بامداد پنجشنبه به وقت تهران با حضور فضانوردان ناسا به نام‌های "رابرت بنکن" و "داگلاس هارلی" انجام شود تا ایالات متحده و ناسا از اجاره صندلی‌های کپسول سایوز متعلق به روسیه با هزینه گزاف خلاص شوند.

این مأموریت قرار است اولین پرواز تجاری به سوی ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) باشد.

طبق گفته ناسا، تلاش بامداد امروز برای پرتاب، هیچ مشکل فنی بزرگی نداشته است، اما مسئولان هواشناسی به "مایک تیلور" مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس گفتند که آب و هوا قبل از اتمام بازه زمانی پرتاب، بهبود نمی‌یابد. در چنین شرایطی سطح الکتریسیته جوی از آستانه ایمنی عبور کرده و باران، ابرهای کومولوس و ابرهای سندانی در هوا شکل گرفته بودند.

در حالی که لغو پرتاب به "هارلی" و "بنکن" اطلاع داده شد، "هارلی" گفت: ما می‌توانیم قطرات باران را بر روی شیشه‌ها ببنیم. ما می‌دانیم که احتمالاً همه کمی ناامید شده‌اند، اما این بخشی از کار است.

تلاش بعدی برای پرتاب ماموریت "Demo-2" برای شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۲۳:۵۲ به وقت تهران برنامه ریزی شده است.

این ماموریت در صورت موفقیت، نخستین پرواز فضایی سرنشین دار شرکت اسپیس‌ایکس و نخستین پرتاب فضانوردان از خاک آمریکا پس از ماموریت "شاتل فضایی"(Space Shuttle) است و باعث استقلال سازمان فضایی آمریکا از روسیه برای انجام پرتاب‌های فضایی سرنشین دار خواهد شد. ناسا تاکنون برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی از کپسول فضایی سایوز استفاده می‌کرد.

همانطور که دیده شد، ناسا و اسپیس‌ایکس توجه زیادی را به آب و هوای روز پرتاب معطوف خواهند داشت، زیرا این ماموریت با توجه به همراه داشتن فضانوردان واقعی، از حساسیت بالایی برخوردار است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا