پیشرفتی در علوم مرتبط با کاهش وزن

در دوره و زمانه‌ای که سبک زندگی مدرن و استفاده از رژیم‌های غذایی پرکالری باعث افزایش پدیده چاقی در نقاط مختلف دنیا شده است، دانشمندان بریتانیایی موفق به کشف نحوه پاسخ‌دهی سلول‌ها به روزه‌داری از طریق فعال‌سازی فرایندی تحت عنوان «اتوفاژی» شده‌اند. این کشف می‌تواند با توسعه سبک زندگی سالم، به مردم کمک کند تا از وزن سالم‌تری برخوردار باشند.
چاقی یک ریسک فاکتور یا عامل خطر مهم در افزایش امراض مختلف و مرگ‌ومیر در انسان‌ها است. دلیل اصلی افزایش چاقی در جهان، به بیان دانشمندان، سبک زندگی مدرن و رژیم‌های غذایی سرشار از کالری است.
اتخاذ روش‌های مختلف روزه گرفتن مثلاً هر روز، یک روز در میان و نظایر آن‌که منجر به محدود شدن بدن در دریافت کالری می‌گردد و در برخوردار شدن از وزن ایده آل و سالم مؤثر است. این موضوع در سال‌های اخیر، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در پاسخ به روزه‌داری، سلول‌های بدن نوعی فرایند بازیافتی به نام اتوفاژی را اجرا می‌کنند.
محققان دانشکده علوم زیستی دانشگاه وارویک دریافته‌اند که چگونه سلول‌های بدن ژن‌های مربوط به اتوفاژی را فعال می‌کنند. این محققان پروتئین‌هایی را که در فعال‌سازی ژن‌های فوق مورد نیاز هستند، کشف کرده‌اند.
در این پروژه پژوهشی مشخص شده است که پروتئین‌های موسوم به سکویا، YL-1 و Sir2 با پروتئین دیگری به نام Atg8a که با پدیده اتوفاژی درون سیتوپلاسم سلول مرتبط است، همکاری متقابل دارند. این همکاری باعث می‌شود که پروتئین Atg8a در داخل هسته سلول، نسخه برداری از ژن‌های مربوط به اتوفاژی را کنترل نماید.
به گفته این دانشمندان، «فهم سازوکار مولکولی مربوط به فعال شدن ژن‌های اتوفاژی در طول روزه‌داری، به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم مداخلاتی را به‌منظور کنترل مسیرهای مربوط به این فرایند انجام دهیم تا از این طریق، بدن را در وزنی سالم نگه داشته و وضعیت سلامت افراد را ارتقا ببخشیم.
این یافته‌های پژوهشی که می‌توانند در طراحی روش‌های پایین نگه‌داشتن وزن بدن و رهایی از ریسک‌های مربوط به چاقی مؤثر باشند و از طرفی مهر تأییدی بر فواید روزه‌داری هستند، در نشریه بین‌المللی Cell Reports منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا