روز جهانی سلامت دستگاه گوارش

  • روز جهانی سلامت دستگاه گوارش

انجمن جهانی گوارش (WGO) 29 مه مصادف با 9خرداد ماه هر سال را به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری کرده است.هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی جامعه در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای مهم و شایع گوارش بوده است. به همین منظور در هر سال، این روز بنام یکی از بیماریهای گوارشی که شیوع جهانی داشته و برای اغلب مناطق دنیا حائز اهمیت است نامگذاری می شود.

  • فتح اِوِرِست

در 29 مه 1953م اورست، بلندترين قله جهان توسط ادموند هيلاري از انگليس و نتسينگ نورْكي از هند فتح شد. در سال 1951 شيپتن، كوهنورد انگليسي راهي از جنوب اين كوه كشف نمود كه صعود بر اين قله را ممكن نمود. سال بعد از آن نيز هيأت كوهنوردان سوئيسي تا ارتفاع 8600 متري صعود كردند. اين قله با 8848 متر ارتفاع، مرتفع‏ترين نقطه جهان است كه در سلسله كوه‏هاي هيماليا و در كشور نپال قرار دارد. پس از فتح قله اورست در 29 مه 1953، گروه‏هاي كوهنورد ديگري از ساير كشورها نيز توانستند به قله كوه دست يابند و آن را فتح كردند. با اين همه، بلندترين قلّه سلسله كوه‏هاي هيماليا به نام "جورج اِوِرِسْت" نقشه‏ بردار انگليسي كه در سال 1866م درگذشت ناميده شده است. وي در سال 1841 موفق به كشف قله اين كوه شده بود، اما علي‏رغم 8 بار صعود به قلل هيماليا، نتوانست به قله‏اي كه خود كشف نموده بود، صعود نمايد.

  • الحاق شاتل فضایی دیسکاوری به ISS

شاتل فضایی دیسکاوری برای نخستین بار در 29 مه 1999 به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ملحق شد.

  • بررسی نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین

آرتور استنلی ادینگتون و اندرو کروملین در 29 مه 1919، نظریه نسبت عام آلبرت اینشتین را مورد آزمایش قرار داده و آن را تأیید کردند.نسبیت عام  نظریه‌ای هندسی برای گرانش است که در سال ۱۹۱۶توسط آلبرت اینشتین منتشر شد و توصیف کنونی گرانش در فیزیک نوین است. این نظریه تعمیمی بر نظریهٔ نسبیت خاص و قانون جهانی گرانش نیوتون است که توصیف یکپارچه‌ای از گرانش به‌عنوان یک ویژگی هندسی فضا–زمان ارائه می‌دهد.

  • مرگ همفری ديوی

سرهمفْري دِيوي شيمي‏دان معروف انگليسي درهفدهم دسامبر 1778م در انگلستان به دنيا آمد.وي  لامپ بي‏خطري را اختراع كرد كه بر شهرتش افزود. ديوي از آن پس مطالعات عميقي را در شيمي آغاز كرد و توانست آب را به عناصر تشكيل دهنده‏اش تجزيه كند. اين كار او باعث شد تا جايزه بزرگ آكادمي فرانسه، از آنِ وي شود. او هم‏چنين عناصر سديم، پتاسيم، كلسيم، منيزيم، باريم و استرانسيم را در ضمن تحقيقاتش از ديگر عناصر جدا ساخت. اين امر در آن زمان، در پيشرفت علم شيمي، موفقيتي بزرگ محسوب مي‏شد. وي نظريه‏اي مطرح ساخت كه بر اساس آن، هيدروژن، معرِّف و مشخِص اسيدهاست. در سال 1820 به رياست انجمن سلطنتي انتخاب شد. ديوي به دليل كشف شش عنصر مهم شيميايي به پدر الكتروشيمي معروف است. همفري ديوي سرانجام در 29 مه 1829م در 51 سالگي درگذشت.

  • مرگ اواريست گالوا

اواريست گالوا، رياضي‏دان شهير فرانسوي در 26 اكتبر 1811م در شهري در نزديكي پاريس به دنيا آمد.وقتي كه گالوا در سن 7 سالگي در امتحان پلي تكنيك در برابر ممتحن قرار گرفت و هنگامي كه از وي سؤال شد تا لگاريتم را شرح دهد فرياد برآورد كه من بچه نيستم كه به اين پرسش كودكانه جواب دهم. گالوا در 12 سالگي وارد كالج شد و در تمام مواد درسي خود، جايزه اول را به دست آورد.يكي از نخستين پيشرفت‏هاي جديد در نظريه گروه‏ها و نيز اصولِ جبري معادلات، مرهون اواريست گالوا است. اواريست گالوا سرانجام در 29 مه 1832م در 21 سالگي در جريان يك دوئل كشته شد.

  • تولد پیتر هیگز

پیتر هیگز در 29 مه 1929 متولد شد. این فیزیکدان برجسته انگلیسی 2013 برای کشف ذره بوزون هیگز، جایزه نوبل فیزیک 2013 را دریافت کرد.

  • تولد آندره سلسيوس

آندره سلسيوس، فيزيك‏دان و دانشمند سوئدي، در 29 مه 1701م متولد گرديد. سلسيوس در سال 1733م مجموعه ‏اي از نتايج 316 رَصَد شفق شمالي را كه توسط خود وي و يا ديگران انجام گرفته بود در آلمان منتشر ساخت و به عنوان عضو هيأت علمي فرانسه براي اندازه‏ گيري طول قوس نصف النهار به منطقه لاپلاند در شمال اروپا سفر کرد. تحقيقات فراوان وي گرچه با ارزش بودند اما ناتمام باقي ماندند. با اين حال اختراع ميزان الحراره يا دماسنج معروف به سلسيوس از جمله نتايج تحقيقات اوست. وي اين دماسنج صد درجه‏اي را در سال 1742م اختراع نمود. آندره سلسيوس فيزيك‏دان و محقق برجسته سوئدي سرانجام در 8 اكتبر 1744م در سن 43 سالگي درگذشت.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا