تجربه هفت ماه زندگی در فضا

سامانتا کریستوفرتی (Samantha Cristoforetti) زن فضانورد ایتالیایی که دارنده رکورد بیشترین مدت زمان  اقامت یک زن در فضا است ، در نظر دارد تا ماموریتی دیگر را در فضا بپذیرد . او که در کشور خود به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می شود ، در سفر آخرش از سوی آژانس فضایی اتحادیه اروپا به ماموریت در ایستگاه بین المللی فضایی  ( International Space Station) اعزام شده و هفت ماه در فضا اقامت کرده بود .

 سامانتا کریستوفرتی، نخستین زن ایتالیایی است که توانست به فضا سفر کند و در این سفر موفق شد تا رکورد زندگی در فضا را بشکند . این زن فضانورد ایتالیایی ، با درجه کاپیتانی (سروان) در نیروی هوایی این کشور مشغول خدمت است .  

خبرگزاری  ANSA با این زن فضانورد ایتالیایی مصاحبه ای انجام داده تا به پرسش هایی در رابطه با تجربه در فضا و مشکلات و مسایل مرتبط با آن پاسخ داده شود . این مصاحبه نخستین مصاحبه مطبوعاتی کریستوفرتی بوده که پس از بازگشت او به زمین در یازدهم ژوئن (21 خرداد ماه) از ایستگاه فضایی بین المللی انجام گرفته است .

از تجربه های خود در این ماموریت فضایی خود بگویید .

من در طول هفت ماهی که برای ماموریت Futura به ایستگاه بین المللی فضایی رفته بودم در فعالیت های علمی متعددی شرکت داشتم ، اما  همچنان خواهان تجربه های بیشتر هستم . اگر چه من تجربه طولانی ترین ماموریت را بین زنان داشته ام اما در نظر دارم تا برای مامورت علمی کوتاه مدت خصوصی آماده شوم . گاهی اوقات می توان یک هدف شخصی و دلپذیر را با یک هدف آموزشی ترکیب کرد و برای به دست آوردن هر دو ، تلاش نمود .  من در فعالیت های آزمایشی و علمی خود در ماموریت اخیر ایستگاه بین المللی فضایی  روی آزمایش بدن همچون نمودار سلامت ریه های فضانوردان کار کرده ام .

 نظر شما برای ماموریت جدید چیست ؟

همانگونه که ذکر کردم من علاقمند هستم تا فعالیتی جدید را آغاز کنم به همین منظور از دوستان و همکارانم برای کسب ایده های نو و مفید در انجام آزمایش های فضایی کمک خواهم گرفت .

در سفرهای فضایی خود از چه تجربه ای بیشتر لذت بردید ؟

یکی از بزرگترین هیجان های من در فضا مشاهده سیاره زمین از فاصله بسیار بسیار دور بوده است . ممکن است که چهارصد کیلومتر فاصله از زمین بسیار دور به نظر نیاید اما زمانی که شما از فضا زمین را تماشا می کنید به نظر می رسد که زمین خیلی از شما دور است . علاوه بر این ما نخستین فضانوردانی هستیم که توانستیم قهوه اسپرسوی ایتالیایی را در این ایستگاه آماده کرده و از نوشیدن آن لذت ببریم .

بنا به گزارش ها ، آخرین ماموریت شما شش ماه برنامه ریزی شده بود و به دلایل نقض فنی یک ماه تمدید شد . از مشکلات و تجربه خود در این مورد بگویید .

از نظر من هیچ مشکلی در میان نبود و ما یک تیم موفق و برنده بودیم و بیشترین خوشحالی من در این است که من جزئی از این تیم بودم . اعضای تیم به تلاش در همه سطوح کار پرداختند و ما توانستیم به همه اهداف برنامه ریزی شده و مورد نظرمان دست پیدا کنیم . در واقع تیم هایی که من با آنها کار کردم چه آن هایی که بر روی زمین به کنترل و کمک ما می پرداختند و شامل صدها نفر بودند و چه اعضایی که در ایستگاه بین المللی فضایی همراه من بودند ، به خوبی و مسالمت آمیز عمل کرده و با انجام فعالیت های فنی و علمی باعث شدند تا نقض فنی از بین رفته و همه اهداف ماموریت به خوبی به دست آید .  

زمان کمی در ایستگاه فضایی به کارهای شخصی و خصوصی سپری می شود . از تجربه خود در این رابطه بگویید . 

در زمانی که من در ایستگاه بین المللی فضایی قرار داشتم ، اگر وقت آزادی پیدا می کردم از پنجره بزرگ گنبد ایستگاه فضایی به تماشای زمین می پرداختم . از آن جا فقط در چند دقیقه پروازی در سراسر جهان خواهید داشت و شما متوجه می شوید که در آن پایین و بر روی زمین چه وقایع زیادی رخ  می دهد و چگونه بسیاری از انسان ها با رویدادهای متفاوت مواجه می شوند . در این زمان است که شما به همه چیز با حس مشترک توده مردم نگاه خواهید کرد . تجربه زندگی در فضا و تماشای زمین برای من این نتیجه را در بر داشته که در حال حاضر احساس آرام تری دارم و کمتر به دعوا و خشونت تمایل پیدا می کنم .

تجربه ها و فعالیت های علمی شما در مدت هفت ماه زندگی در ایستگاه بین المللی فضایی چگونه بوده است ؟

در حقیقت طی این مدت تحقیقات علمی بسیاری در ایستگاه بین المللی فضائی انجام شد . ما روی مسایل ژنتیک و زیست شناسی فعالیت می کردیم و به مطالعه زندگی مورچه ها ، مگس های میوه ، گیاهان و کرم ها و اثرات محیط فضایی بر روی آنها پرداختیم . علاوه بر این ما نخستین چاپگر سه بعدی را با هدف ساخت قطعات یدکی در فضا ، مورد استفاده قرار دادیم . همچنین مانور جدیدی با بازوی رباتیک ایستگاه بین المللی فضایی انجام دادیم و به حرکت مدل ایتالیایی فضایی ایستگاه بین المللی فضایی به نام Leonardo space module  برای ساخت اتاقی به منظور ظهور آینده ایالات متحده امریکا کمک کردیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا