بهبود تعادل سالمندان با تمرینات ورزشی

مسئله سالمندی جمعیت پدیده ای است که در دهه های اخیر به دلایل مهمی از جمله کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت های علوم پزشکی و بهداشت و در نتیجه افزایش امید به زندگی و طول عمر در سطح جهان مطرح گردیده و تحولات قابل ملاحظه ای در کلیه جنبه های زندگی جوامع بشری بوجود آورده است. لذا مقابله با چالشهای این پدیده و اتخاذ سیاست های مناسب در راستای ارتقا سلامت جسمی، روحی، اجتماعی سالمندان از اهمیت والایی برخوردار بوده و در دستور کار جوامع بین المللی قرار گرفته است, که این امر بدون تحقیق و پژوهش درباره مقوله سالمندی و عوارض  ناشی ازآن و ارائه راهکارهای مناسب جهت مقابله وپیشگیری از آن میسر نخواهد بود.

گرجه رسيدن به سن سالمندي از عمده ترين پيشرفت هاي بشر است،ولی با کهولت سن، تغييراتي در کليه اعضاي بدن رخ مي دهد که گاه این تغییرات سبب افزايش اختلال در حفظ تعادل مي شود.از این رو محققان کشورمان، به  تحقيق وبررسی  درباره تاثير تمرينات تعادلي بر تعادل ايستا و پوياي سالمندان پرداخته اند.

در اين پژوهش نيمه تجربي  36 نفر سالمند سالم بدون سابقه ورزشي منظم با میانگین سنی 69 سال انتخاب شدند. این افراد به دو گروه 12 نفره تمرين صبح و بعد از ظهر و يک گروه کنترل تقسيم شدند. گروه هاي تجربي به مدت هشت هفته تحت تمرينات تعادلي قرار گرفتند. لازم به ذکر است براي ارزيابي تعادل ايستاي آزمودني ها از آزمون تعادل ايستادن تک پا و براي برآورد تعادل پوياي آزمودني ها از آزمون تعادل ستاره استفاده شد و  محاسبات آماري با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرديد  .
يافته ها حاکی از آن بود که اعمال برنامه تمرين تعادلي مي تواند باعث بهبود تعادل ايستا و پويا در سالمندان شود، همچنين تفاوت معني داري بين تعادل ايستا و پوياي سالمندان  زمان صبح و بعد از ظهر مشاهده نشد . واین بدین معناست که بر خلاف انتظار  تمرينات صبح تاثير بيشتري بر تعادل ايستا و پوياي سالمندان نداشت.

بنا به گفته پژوهشگران , تمرينات تعادلي با اعمال اضافه بار بر روي انتقال اطلاعات از طريق سيستم هاي حسي سه گانه دستگاه عصبي مرکزي (سيستم هاي بينايي، حسي- عمقي و دهليزي) باعث بهبود تعادل مي شود، همچنين عدم تفاوت در اثربخشي تمرينات تعادلي در زمان هاي صبح و بعد از ظهر نشان می دهد که مي توان از تمرينات تعادلي در زمان هاي مختلف، به عنوان يک فعاليت موثر در بهبود تعادل سالمندان استفاده کرد.جزئیات بیشتر این تحقیق در پژوهشنامه مديريت ورزشي و رفتار حركتي منتشر شده است.

 

محققین:رهنما نادر, فروغي فر ريحانه, اميني حجت اله

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا