روز ملی جمعیت

  • روز ملی جمعیت

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته، مقام معظم رهبری در تاریخ 30 اریبهشت 93 سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و با در نظر داشتن نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور، تاکید فرمودند که لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور، این تاریخ به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

  • عبور فضاپیمای Venera 1 از کنار سیاره ناهید

ونرا (Venera)، مجموعه ای از کاوشگرهای فضایی بودند که توسط شوروی سابق و با هدف جمع آوری داده از سطح سیاره ناهید طی سال های 1961 تا 1984 به فضا پرتاب شدند.

کاوشگر Venera 1 موسوم به Venera-1VA No.2، نخستین فضاپیمایی بود که از کنار ناهید عبور کرد. این فضاپیما فوریه 1961 به فضا پرتاب شد و در تاریخ 19 مه همان سال به ناهید رسید؛ اما تماس رادیویی با کاوشگر قطع شد و هیچ داده ای به زمین مخابره نشد.

  • پديد آمدن جايزه ادبی پوليتزر

در نوزدهم مه 1917، جايزه ادبی پوليتزر توسط مدرسه روزنامه ‏نگاری دانشگاه كلمبيا كه از طرف جوزف پوليتزر، روزنامه ‏نگار معروف امريكايى تأسيس شده بود، از محل وجوهی كه وی در وصيت‏نامه خود به اين كار اختصاص داد، شكل گرفت. اين جايزه ادبی امريكا كه شهرتی همپايه جايزه ادبی نوبل دارد، همه ساله به برجسته‏ ترين نويسندگان، روزنامه‏ نويسان و موسيقي‏دانان تعلق می‏ گيرد.

از سال 1917 به اين طرف، هر سال در ماه مه، عده‏ ای از روزنامه‏ نويسان، نويسندگان، موسيقیدانان و منتقدان  آراء و عقايد خود را در مورد پديده ‏هايی برجسته هنری و ادبی سال قبل از آن اعلام می‏ دارند. در نهايت، با اكثريت آراء، يك نفر از ميان آثار موجود انتخاب می‏ شود و جايزه را دريافت می‏ كند. اين جايزه، در ادبيات به رشته‏ های داستان، درام و در روزنامه ‏نگاری به كاريكاتور، عكاسی و گزارش ‏های عمومی تعلق می‏ گيرد

  • درگذشت پروفسور پروانه وثوق

پروانه وثوق، اسفند 1314 در تفرش به دنیا آمد. وی دکترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ اطفال را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد.

وثوق از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان رئیس علمی بیمارستان، به صورت داوطلبانه، لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد. او با علم و دانش خود، هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد. وی 30 اردیبهشت 92 در تهران درگذشت.

  • تولد ماکس فردیناند پروتس

ماکس فردیناند پروتس متولد ۱۹ مه ۱۹۱۴ در وین، اتریش بود.وی شیمیدان انگلیسی زاده وین است. او در سال ۱۹۶۲ به طور مشترک به همراه جان سی کندرو برای مطالعات خود به روی ساختارهای پروتئین‌های کروی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. او در 6 فوریه ۲۰۰۲ در کمبریج، انگلستان درگذشت.

  • مرگ آلبرت آبراهام مايكلسون

آلبرت آبراهام مايكلسون، فيزيك‏دان امريكايى، در 19 دسامبر 1852 در خانواده‏ای يهودی در آلمان به دنيا آمد. مايكلسون به فيزيك نور علاقه ‏مند شد و درصدد برآمد تا به طريقی، سرعت نور را اندازه بگيرد. مايكلسون در نهايت در سال 1878در 27 سالگی سرعت نور را برابر با سي‏صد هزار كيلومتر در ثانيه عنوان كرد و اين بهترين و دقيق‏ترين رقمي بود كه در اختيار دانشمندان قرار گرفت.

از ديگر كارهای مايكلسون، ساخت دستگاه تداخل سنج يا انتروفرومتر بود كه بر اساس امواج مستقيم نور و انعكاس آن، كار می‏ كرد. اين دستگاه كه می‏ توانست طول موج نور را اندازه بگيرد. باعث معروفيت جهانی مايكلسون گرديد. موفقيت و ارزش دستگاه تداخل سنج در آن است كه می‏ توان طول موج منفرد را در آنِ واحد اندازه ‏گيری كرد. مايكلسون درسال 1907 به مناسبت تحقيقات و نظرات مهم و جالبی كه در باب نور به عمل آورد به عنوان اولين آمريكايى، جايزه فيزيك نوبل را دريافت كرد. هم‏چنين برخي تحقيقات مايكلسون، مقدمه تئوري نسبيت انيشتين بود. او در سال 1926 مهم‏ترين آزمايش خود را براي تعيين سرعت نور انجام داد. مايكلسون در هنگام اين آزمايش‏ ها دچار بيماری سختی گرديد، اما تا دم مرگ برای به پايان رساندن تجربه ‏اش پافشاری كرد تا اين‏كه در 19مه 1931 در 79 سالگی درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا