افراد خوب، درآمدکمتری دارند

روانشناسان معتقدند که از نظر شخصیتی و روان‌شناختی، دارا بودن شخصیت بسیار خوب مانند کسی که در وی صفت «موافق بودن» و «خوب بودن» توصیف می‌شود، یک مزیت محسوب می شود. به بیان دیگر کسی که خونگرم، قابل‌اعتماد و دارای رفتاری دوستانه است، فردی باشخصیت خوب به‌حساب می‌آید.

تحقیقات نشان می‌دهد، معمولاً افراد تمایل دارند از دوستی باکیفیت و روابط عاشقانه و یا کاملاً دوستانه لذت ببرند و کمتر به استدلال و مباحثه بپردازند؛ اما متأسفانه تجربه نشان می‌دهد که خوب بودن ضرر و زیان‌هایی نیز به همراه دارد.

افرادی که از رضایت‌مندی و موافقت بالایی برخوردار هستند، تمایل کمتری به کسب درآمد دارند. این مساله شاید به رفتار این‌گونه افراد بازگردد چراکه آن‌ها افرادی با حس رقابت کمتر بوده و احتمالاً کمتر دنبال مشاغل پردرآمد و قدرت هستند. قابل‌توجه است که این رابطه به‌ویژه در مردان قوی‌تر است.

به‌عنوان‌مثال، تحقیقاتی که توسط پژوهشگران دانشگاه نوتردام در ایالات‌متحده آمریکا انجام‌شده است، نشان می‌دهد افرادی که از رضایت‌مندی و موافقت بالایی برخوردار هستند، تمایل کمتری به کسب درآمد دارند.

این مساله شاید به رفتار این‌گونه افراد بازگردد چراکه آن‌ها افرادی با حس رقابت کمتر بوده و احتمالاً کمتر دنبال مشاغل پردرآمد و پرقدرت هستند. قابل‌توجه است که این رابطه به‌ویژه در مردان قوی‌تر است.

تحقیقاتی دیگر نشان می‌دهد که چنین اشخاصی در دوست‌یابی نیز دچار مشکل می‌شوند و آسان‌تر دوستان خود را از دست می‌دهند. حداقل در کوتاه‌مدت، افرادی موردتوجه دیگران قرار می‌گیرند که دارای ویژگی‌های شخصیتی «سه‌گانه تاریک» یعنی خودشیفتگی، روان‌پریشی و ماکیاولیسم (Machiavellianism) را از خود نشان می‌دهند.

بدیهی است که این قضیه قطعیت محض نداشته و نوع‌دوستی صفت دیگری است که برای افرادی که خواهان رابطه دوستی هستند، جذاب محسوب می شود.

درحالی‌که شخصیت دوستانه و خوب برخی از افراد ممکن است از نظر مالی و درآمدی به ضرر آن فرد باشد اما ممکن است او را به سمت کار معنادارتری که پاداشی درخور آن به دست خواهد آورد، سوق دهد. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه و بررسی که در کالج برد (Bard) دانشگاه برلین آلمان انجام شد، نشان می‌دهد، افرادی که برای سازمان‌های غیرانتفاعی کار می‌کنند، در زندگی و شغل خود شادتر از افراد بخش‌های سودآور هستند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا