پیشنهادهای درمانی ترامپ مرگبار است

دانشمندان در سرتاسر جهان در تلاش‌اند تا درمانی برای بیماری کووید 19 پیدا کنند. علاوه بر تحقیق و تلاش برای ساخت واکسن کرونا و درمان قطعی این بیماری، آن‌ها همچنین در تلاش‌اند تا دریابند که آیا داروهای موجود می‌توانند در مقابل این بیماری کاربرد داشته باشند یا خیر؟

به همین دلیل آزمایش‌های بسیاری برای کشف درمان‌های احتمالی موجود توسط داروهای قدیمی در مناطق مختلف جهان آغازشده است

اما تاکنون، هیچ پژوهشگری در یافتن درمانی مؤثر و قطعی، موفق نبوده است. در این میان اما بازار شایعات و اخبار غیرعلمی و پیشنهادات پزشکی غیرمتعارف همچنان داغ بوده و متأسفانه از سوی افراد و مقامات مختلفی در گوشه و کنار جهان اظهار می‌شود.

این مساله موجب شده تا بخشی از تلاش جامعه علمی صرف موضوع اطلاع‌رسانی در این زمینه و جلوگیری از انتشار اخبار شبه‌علمی، اطلاعات نادرست و داروهای غیرعلمی‌ شود. متأسفانه باید اذعان داشت که این امر، یعنی کنترل شایعات و اخبار غیرعلمی در دوران رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات سریع که موجب پخش گسترده اخبار درست و غلط در بین مردم می‌شود، بسیار دشوار است.

متأسفانه بسیاری از رهبران سیاسی و افراد مشهور غیرمتخصص در مواجهه با این بحران بهداشتی و درمانی، اظهارات غیرمعقولی داشته و گاهی روش‌های درمانی عجیب‌وغریب و خطرناکی را برای مواجه‌شدن با کرونا پیشنهاد می‌کنند.

به باور کارشناسان حوزه پزشکی، این مسئله یک‌روند خطرناک است زیرا اگر مردم این درمان‌های غیراصولی را امتحان کنند، خود را در معرض خطر جدی قرار داده و برخی از این راه‌حل‌ها ممکن است مرگبار باشند.

راه‌حل درمانی ترامپ برای درمان کرونا

دانلد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا که بارها پیش‌ازاین با اظهارات غیرمعقول و نسنجیده خود باعث شرمساری جامعه آمریکا شده بود، در آخرین و عجیب‌ترین اظهارات عجیب و غیرعلمی خود پیشنهاد کودکانه‌ای برای درمان بیماران کرونایی ارائه داده است.

وی با بیان این موضوع که مواد ضدعفونی‌کننده می‌توانند ویروس‌ها را بر روی سطوح بکشند، پیشنهاد داده است که این مواد را به افراد بیمار تزریق کنند. منطق او این است که ممکن است این مواد تمییز کننده، ویروس‌ها را در بدن انسان نیز از بین ببرد.

این موضوع واکنش محافل علمی و پزشکی را در سراسر جهان در پی داشت زیرا ضدعفونی‌کننده‌ها حاوی موادی سمی هستند که می‌توانند یک واکنش کشنده و شدید در بدن موجودات زنده ایجاد کنند. در حقیقت، به دنبال اظهارنظر جنجالی ترامپ، شرکت‌های مشهور سازنده مواد بهداشتی و تمییز کننده از قبیل لیسول و دتول، رکیت و … بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که در آن اعلام‌شده است تحت هیچ شرایطی نباید محصولات ضدعفونی‌کننده را به بدن تزریق کرده یا به هر روش دیگری آن را به داخل بدن وارد کرد.

 

تجربه مفتضحانه و نامطلوب ترامپ در توصیه‌های درمانی

پیشنهاد تزریق وایتکس و دتول به بیماران کرونایی، نخستین دخالت ترامپ در رابطه با موضوعات پزشکی نبوده و این رئیس‌جمهور کم‌طاقت و کم‌سواد آمریکا پیش‌ازاین در سخنانی به‌شدت از استفاده از هیدروکسی کلروکین که برای بیماران مبتلا به مالاریا استفاده می شود، به‌عنوان درمانی برای کووید 19 حمایت کرده بود.

این امر باعث شد تا بسیاری از افراد به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، از داروی مالاریا استفاده کنند که درنتیجه این مسئله بسیاری از این افراد، درگذشتند.

کارشناسان اعتقاددارند که خطرات این دارو بسیار زیاد و فواید آن نیز اندک است. اگر این دارو در بیمارانی که مشکلات سلامتی مزمن دارند ازجمله بیماری‌های کبد، قلب و کلیه استفاده شود، ممکن است منجر به مرگ قطعی شود. این دارو فقط باید تحت نظر پزشک استفاده‌شده و به‌طورکلی نمی‌توان آن را برای همه بیماران تجویز کرد.

آغاز یک‌روند خطرناک

نگرانی عمده کارشناسان در مورد سخنان نابخردانه ترامپ، ناشی از این موضوع است که بسیاری از مردم ساده‌لوح در آمریکا و سایر نقاط جهان ممکن است این روش درمانی ترامپ را به کار بسته و موجب آسیب دیدن جدی خود و اطرافیانشان شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا