سوخت شیرین هواپیما

سوخت های زیستی به موادی گفته می شود که عملکردشان شبیه سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل است. انواع سوخت های فسیلی از نفت خام و سوخت های زیستی از برخی گیاهان نظیر ذرت به دست می آیند.

آینده نامطمئن سوخت های فسیلی موجب شده است، بسیاری از دانشمندان سراسر جهان به فکر یافتن راهی برای تهیه انواع سوخت های زیستی باشند. در این میان، گروهی از پژوهشگران بتازگی موفق شده اند سوخت مورد نیاز هواپیما را با استفاده از نیشکر تولید کنند. این سوخت می تواند در آینده از میزان وابستگی صنعت هواپیمایی به سوخت های فسیلی بکاهد.

سوخت هواپیما برخلاف سوخت خودرو استانداردهای بسیار سختگیرانه ای دارد و به همین علت، تهیه آن بمراتب دشوارتر است. سوخت هواپیما نباید اکسیژن داشته باشد، در دماهای پایین نباید به صورت ژله ای درآید و دمای جوش آن نیز باید از معیارهای خاصی پیروی کند. به همین دلیل، با وجود استفاده گسترده برخی کشورها از سوخت های زیستی در خودروهای معمولی، کمتر شاهد بهره گیری صنعت هواپیمایی از آن بوده ایم. به هر حال دانشمندان در فناوری جدید توانسته اند فرآیندی ویژه برای تهیه ترکیبات اصلی سوخت هواپیما از نیشکر و مولکول های آن بیابند.

کارشناسان امیدوارند، استفاده گسترده تر از سوخت های زیستی در صنعت هواپیمایی تا 81 درصد از میزان گازهای آلاینده جوی بکاهد و به این ترتیب از شدت پدیده گرمایش زمین کاسته شود.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا