آیا تلویزیون مرجعیت خود را از دست داده است؟

نفوذ و گسترش تلفن های همراه هوشمند در میان مخاطبان موجب شده تا امروزه نظریه پردازان از کاهش مرجعیت رسانه های سنتی و به ویژه تلویزیون در میان مخاطبانشان سخن بگویند. به عقیده آنان نقش‌های سنتی و کارکردهای تلویزیون موجب شده تا رقبای نوین بتوانند این رسانه مرجع را به چالش بکشند.

این در حالیست که هربار با وقوع بحرانی جدید اظهارنظرهای متفاوت حوزه ارتباطات به چالش کشیده می شود. این بار هم همزمان با شیوع گسترده کرونا ویروس یا همان کووید-19 در سراسر جهان، حوزه ارتباطات اجتماعی دستخوش تغییراتی شده است.

یک استاد ارتباطات و پیشکسوت روزنامه نگاری در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه کرونا علاوه بر بیماری، ره آورد دیگری نیز با خود به همراه داشته است، گفت: امروزه رسانه ها در سراسر جهان تمام طول روز را مشغول به انتشار اخبار و محتواهای مربوط به کرونا هستند، خبری مهمتر از این موضوع وجود ندارد و این بدان معناست که امروزه شبکه کرونایی را در اغلب کشورهای جهان شاهد هستیم.

منبع موثقی به نام تلویزیون

ناصر بزرگمهر اظهار کرد: بنابراین، این شرایط نشان داد که علیرغم نظر بسیاری از متخصصان و نظریه پردازان این حوزه، هنوز هم تلویزیون در مقایسه با سایر رسانه ها منبع قوی تر و موثق تری است و در کنار آن رادیو و در وهله دیگر رسانه های مکتوب و فضای مجازی قرار دارند.

وی تاکید کرد: شاید یکی از مهمترین اشکالات فضای مجازی در چنین شرایطی چالشی به نام اعتبار منبع باشد که موجب انتشار اخبار جعلی می شود. از این روست که شاهد هستیم در این شرایط بحرانی رسانه های سنتی مجددا مرجعیت از دست رفته خود را بازیافته اند.

اهمیت فعالیت اصحاب رسانه

بزرگمهر در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که جهان در تعطیلی به سر می برد و بسیاری از مشاغل تعطیل هستند، شاهد هستیم که نه تنها فعالیت های خبرنگاران و اصحاب رسانه تعطیل نشده بلکه احتمالا چندین برابر هم شده است که این موضوع هم نشان از اهمیت این حرفه دارد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: حال که اهمیت فعالیت رسانه های رسمی بر همگان ثابت شده است، در این میان که افراد به دو دسته که کرونا را جدی گرفته و قائل به قرنطینه هستند و کسانی که کرونا را جدی نگرفته اند، تقسیم شده اند، وظیفه روابط عمومی ها و اصحاب رسانه این است که در حوزه اطلاع رسانی درون سازمانی و برون سازمانی موثر واقع شوند و اینگونه تمام و کمال به رسالت خود عمل کنند.

وی بیان کرد: از این رو، وقت خوبی است که روابط عمومی ها با رسانه ها رابطه خوبی برقرار کرده و به کمک یکدیگر مسوولیت اجتماعی خویش را ایفا کنند. چراکه، اینگونه رسانه هایی که ایران هراسی را به وجود می آورند و دروغ پراکنی می کنند شناخته شده و واقعیت ها برای مخاطبان روشن می شود که این مهم هم یکی دیگر از مسوولیت های رسانه های رسمی است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر من بیشتر افراد به سمت برنامه های ماهواره ای رفتن ودیگه تلویزیون ما جذابیت گذشته رو نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا