کد خبر : 100900 پنج شنبه 28 فروردین 1399 - 11:19:48
چرا-هنوز-احساس-خستگی-می-کنیم-؟

علی‌رغم استراحت زیاد و حضور در خانه:

چرا هنوز احساس خستگی می کنیم ؟

سیناپرس: بسیاری از افراد به دلیل قرنطینه ناشی از کرونا در خانه‌های خود محبوس شده و علی‌رغم استراحت و خواب زیاد، هنوز احساس خستگی دائمی و کسل بودن می‌کنند. در این گزارش به بررسی دلایل این موضوع و راهکارهای رفع آن می‌پردازیم.

به دلیل قرنطینه خانگی در بسیاری از مشاغل، حالا دیگر نیازی نیست که هرروز زودتر از موعد معمول از خواب بیدار شده و باعجله به محل کارمان رفته و انواع فشارهای کاری را در طول روز تجربه کنیم.

در این روزها به دلیل شیوع کرونا ما وقت زیادی برای استراحت، لذت بردن از غذای موردعلاقه خود و گذراندن اوقات خوبی در کنار خانواده‌داریم. ما به معنای واقعی کلمه در حال انجام هیچ فعالیت بدنی نیستیم که بتواند انرژی ما را از بین ببرد، اما علی‌رغم همه این موارد، هنوز هم احساس خستگی زیادی می‌کنیم و در طول روز همواره تمایل به خواب و چرت زدن داریم. چرا این اتفاق می‌افتد؟

به اعتقاد روانشناسان، فشار مضاعف اخبار منفی و بد می‌تواند باعث فلج شدن مغز شما شده و این امر درنهایت منجر به فرسودگی ذهنی می‌شود. وقتی ذهن شما دائماً با افکار منفی و اضطراب در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، درگیر است، مغز دچار خستگی و فرسودگی شده و درنهایت با این موضوع از طریق فرمان افزایش خواب و ازکارافتادن موقت، مبارزه می‌کند.

در حقیقت حتی اگر شما کاری هم انجام ندهید، عوامل زیادی می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی بدن شود. برخی از مهم‌ترین این موارد، عبارت‌اند از:

کاهش وقت سپری‌شده در خارج از خانه

به دلیل شرایط قرنطینه، شما به‌اندازه گذشته خانه را ترک نمی‌کنید. این کاهش سپری کردن وقت در خارج از منزل می‌تواند بر بدن شما تأثیر منفی بگذارد. باقی ماندن در داخل خانه برای مدت قابل‌توجهی به این معنی است که شما در معرض نور کافی خورشید قرار نمی‌گیرید.

کارشناسان می‌گویند که این موضوع می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی و چرخه خواب‌وبیدار شدن بدن تأثیر بگذارد زیرا بدن برای سنتز ویتامین دی به نور کافی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیاز دارد. اختلال در ساعت بدن شما می‌تواند بر توانایی شما در تمرکز و افزایش احساس خستگی تأثیر بگذارد.

قطع ارتباط با طبیعت

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که سپری کردن وقت در طبیعت هم انرژی جسمی و هم‌توان ذهنی را افزایش داده و باعث می‌شود احساس سرزندگی بیشتری داشته باشید. به دلیل اقامت طولانی در خانه، شما قادر به بهره‌برداری از این مزایا نیستید.

کاهش روابط اجتماعی

فاصله‌گیری اجتماعی می‌تواند منجر به بروز احساس کسالت و خستگی شود، زیرا برخی از افراد از صحبت و تعامل با دیگران انرژی می‌گیرند. قرنطینه خانگی باهدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19، این تعامل مهم را به طرز چشمگیری کاهش داده است.

بمباران توسط اخبار منفی

به اعتقاد روانشناسان، فشار مضاعف اخبار منفی و بد می‌تواند باعث فلج شدن مغز شما شده و این امر درنهایت منجر به فرسودگی ذهنی می‌شود. وقتی ذهن شما دائماً با افکار منفی و اضطراب در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، درگیر است، مغز دچار خستگی و فرسودگی شده و درنهایت با این موضوع از طریق فرمان افزایش خواب و ازکارافتادن موقت، مبارزه می‌کند.

کاهش فعالیت فیزیکی

زمانی که شما بیشتر وقت خود را در یک وضعیت ثابت می‌گذرانید، چه در حالت نشسته و یا دراز کشیدن و خواب، توانایی بدن در مصرف اکسیژن کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند به افت شدید سطح انرژی و انگیزه منجر شود و همین امر می‌تواند احساس خستگی، کندی و تحریک‌پذیری را برای شما ایجاد کند.

برای مقابله با این شرایط چه کنیم؟

نخستین گام برای مبارزه با این شرایط، شناسایی محرک‌های اضطرابی است که می‌تواند منجر به کاهش انرژی شما شود. علاوه بر این، برای متوقف کردن احساس خستگی، تغییرات رخ‌داده در سبک زندگی را در نظر بگیرید.

 زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تماشای اخبار را محدود کنید. بیش از یک ساعت از زمان خود در روز را در اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی صرف نکنید. روزانه 30 دقیقه زمان برای کسب اطلاع از اخبار کافی است و قرار گرفتن در معرض حجم زیادی از اخبار و تحلیل‌ها می‌تواند موجب اضطراب شما شود.

سعی کنید یک روال مشخص را دنبال کرده و برای روز خود برنامه‌ریزی داشته باشید. عادت‌های معمول خواب‌وبیداری خود را رعایت کنید، حتی اگر لازم نیست به سرکار بروید، سعی نکنید چرخه خواب‌وبیدار شدن خود را به هم بریزید. متأسفانه بسیاری از افراد در این روزها به‌نوعی زندگی می‌کنند که شب‌ها تا ساعات نزدیک صبح بیدار بوده و از سوی دیگر تا ساعات بعدازظهر در خواب هستند. این موضوع به‌طور ویژه روی زندگی و شرایط جسمی و روحی کودکان تأثیر نامطلوب دارد.

سرگرمی‌های جدیدی را برای خود پیداکرده و یا موارد موجود را برای تحریک مغز حفظ کنید. این کار می‌تواند احساس خستگی شمارا در طول روز کاهش دهد.

اگر ممکن است، پیاده‌روی کنید. حضور در فضای خارج از خانه برای مدت‌زمان 20 دقیقه و انجام حرکات ورزشی می‌تواند تأثیری شگفت‌انگیز داشته باشد.

رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سطح انرژی شما دارد؛ بنابراین، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که در طی این مدت‌زمان، غذای مغذی مصرف می‌کنید. سعی کنید میوه و سبزیجات زیادی بخورید. داشتن ذخیره کافی آب در بدن، نقش مهمی در عملکرد مغز و انرژی دارد؛ بنابراین، میزان مصرف آب روزانه خود را افزایش دهید تا بدنتان کم آب نشود.

مترجم: احسان محمدحسینی

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]