مبارزه با رانت خواری، شرط لازم جهش تولید

جلال الدین صادقی در این خصوص به سیناپرس گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جهش تولید زمانی رخ می دهد که نه تنها بخش های تولیدی بلکه سایر دستگاه ها، مراکز و مردم نیز در تحقق این امر مشارکت داشته باشند.

وی افزود: باید برای تحقق شعار جهش تولید، جلوی واردات بی رویه گرفته شود و با فساد، رانت خواری و استفاده ناصحیح از منابع دولتی و سرمایه های ملی به جد برخورد شود. همچنین باید منابع مالی کشور در جهت تولید درست سوق داده شوند.

وی به برنامه ها و راهبردهای امسال جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برای تحقق شعار جهش تولید اشاره کرد و اظهارداشت:  جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مولود انقلاب با برخورداری از نیروهای انقلابی، متخصص و متعهد همواره توانسته است انقلابی عمل کند و انقلابی بماند. قطعا جهاد دانشگاهی همانند سال های گذشته در سال 99، کمک موثری به جهش تولید خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گام نخست تلاش می کند در بازه زمانی کوتاه، با توجه به وضعیت ایجاد شده کنونی که تغییر بخشی از ساختارها و روش ها را طلب می کند، در راستای نظام نوینی از کسب و کار و خدمات که شکل می گیرد، حداکثر تطابق صورت پذیرد.

وی ادامه داد: ارایه خدمات بر بستر مجازی در حوزه های آموزشی، مشاوره، دور کاری، توجه و تمرکز بیشتر به توسعه فعالیت های پژوهشی ویژه، اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی( برای 120 روستای خراسان جنوبی)، اجرای طرح سرباز ماهر( برای 800 نفر از سربازان و کادر سپاه، ارتش و نیروی انتظامی خراسان جنوبی)، اجرای فاز دوم الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال خانگی( برای 400 نفر)،  تولید ژل ضد عفونی حاصل از تحقیق پژوهشگران مجمتع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و تولید اسانس از گیاهان استراتژیک منطقه ( گل نرگس و رزماری) از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در سال 99 است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به دیگر فعالیت ها و برنامه های این واحد اشاره کرد و گفت: گسترده ساختن فعالیت سایت الکترونیکی مربوط به مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی به آدرس birnab.ir از دیگر اقدامات اصلی ما در سال 99 است. این سایت از اسفند سال 98 آغاز به فعالیت کرده و محصولات استراتژیکی مانند عناب، زرشک و زعفران و فرآورده های آنها که حاصل چهار سال پژوهش و تحقیق محققان جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است را به همراه مشاوره علمی و تولیدات علمی به عموم عرضه می کند.

صادقی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز بسته ارایه آموزش های الکترونیک و مجازی فراهم شده و در بخش آموزش های عالی و کوتاه مدت به شهروندان خراسان جنوبی خدمت ارایه می دهد.

وی ادامه داد: نگارخانه مجازی، گردشگری مجازی با تکیه بر مزیت های منطقه ای خراسان جنوبی و برگزاری کلاس های هنری با ظرفیت محدود در قالب مجازی در دستور کار فرهنگسرا و کانون های فرهنگی هنری و دانشجویی واحد جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: همچنین به مرکز افکار سنجی این واحد ماموریت داده شده تا در قالب نظر سنجی مشکلات و نیازهای بخش صنعت و خدمات را گردآوری کنند تا پس از بررسی و تطابق با توان جهاد دانشگاهی نسبت به عقد قرارداد با بخش های مذکور اقدام شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارداشت: پیش بینی می شود با اجرای این برنامه ها حداقل برای 7 هزار جوان فرصت شغلی ایجاد شود. همچنین برآورد می شود با اجرای این طرح ها در بخش اشتغال خانگی نیز حداقل برای 400 نفر فرصت شغلی فراهم شود.

صادقی به نحوه حمایت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از این دو گروه اشاره کرد و گفت: نحوه حمایت جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از این دو گروه شامل شناسایی و استعداد یابی، آموزش و توانمند سازی، اتصال به پیشران های استانی و ملی و در نهایت تلاش برای اعطای تسهیلات از طریق بانک هاست.

وی گفت: تعدادی از جوانانی که از طریق مراکز نوآوری و شکوفایی واحد خراسان جنوبی پشتیبانی می شوند به حامی های مالی برای تولید صنعتی و نیمه صنعتی دستاوردها معرفی شده و تعدادی نیز توسط واحد خراسان جنوبی حمایت ویژه خواهند شد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: با اجرای این برنامه ها بخشی از بیکاری جوانان مرتفع می شود. همچنین پژوهش های مرتبط با نیاز صنعت و خدمات در جهت رفع مشکل این دو بخش انجام می شود و قطعا در اصلاح روش ها و بهبود کیفیت کالا و خدمات و جهش تولید موثر است. این برنامه ها در بخش کشاورزی نیز کمک موثری به جهش تولید در محصولات استراتژیک استان خواهد کرد و کسب ثروث از مزیت های منطقه ای را توسعه می دهد. همچنین سطح آگاهی کشاورزان و تولید کنندگان از طریق ارایه مشاوره ها و آموزش های میدانی و مجازی افزایش خواهد یافت.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا