سلول‌های بنیادی در صف مقدم نبرد با کرونا

سلول‌های بنیادی در سال‌های اخیر نقشی مهم و کاربردی در حوزه پزشکی برعهده‌گرفته و بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج با کمک جادوی سلول‌های بنیادی، درمان شدند. در ماه‌های اخیر ویروس کرونا به‌عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی بشریت مطرح‌شده و موجب ابتلا و مرگ هزاران نفر در گوشه و کنار جهان شده است.

یکی از مسائل پیچیده و گمراه‌ کننده مرتبط با ویروس کرونای جدید، توانایی این عامل بیماری ‌زا در ایجاد مرگ‌ و میر در برخی از بیماران است درحالی ‌که برخی دیگر از افراد نسبت به این ویروس واکنش دفاعی مناسبی نشان داده و به‌سادگی از پس بیماری برمی‌آیند. از سوی دیگر تأثیرگذاری اصلی این ویروس بر بافت و سلول های قلب یا ریه‌ها است که هر دو از اعضای حیاتی انسان محسوب شده و آسیب دیدن این بخش‌ها موجب می‌شود که کووید 19 به یک قاتل جدی تبدیل شود.

یک استراتژی بالقوه در درمان این بیماری، ایجاد و ساخت بافتی از سلول‌های بیمارانی است که بدون دردسر زیاد توانستند کووید 19 را پشت سر گذاشته و مجدداً بهبود پیدا کنند. مقایسه و مهندسی بافت قلب و ریه این افراد و مقایسه آن با سایر بیماران که در برابر ویروس کرونای جدید دچار ضعف هستند، موضوعی بسیار جدی است.

متأسفانه از سوی دیگر هنوز هیچ روش درمانی قطعی یا واکسن مؤثری برای مبارزه با ویروس کرونای جدید و بیماری ناشی از آن به وجود نیامده و به همین دلیل محققان موسسه گلادستون سانفرانسیسکو (Francisco's Gladstone Institutes) در تلاش‌اند تا بدانند که چرا این ویروس دارای چنین ویژگی‌هایی است؟

دکتر دیپاک سریواستاوا (Deepak Srivastava) در این رابطه می‌گوید: «در حالت ایده آل، ما بافت قلب و ریه انسانی در اختیار ما داریم تا آنچه را که این ویروس انجام می‌دهد، مطالعه کنیم. در این حالت می‌توانیم تأثیر عملکرد ویروس روی این اعضای حیاتی را بهتر بشناسیم.»

این پژوهشگر ارشد و تیم تحقیقاتی وی از یک فناوری جدید و برنده جایزه نوبل استفاده می‌کنند که به آن‌ها در جستجوی پاسخ به این موضوع مهم کمک کرده است. این فناوری شامل تبدیل سلول‌های پوستی بیمار به سلول‌های بنیادی است که می‌تواند تقریباً به هر نوع سلول بدن تبدیل شود.

دکتر دیپاک سریواستاوا در توضیح این روش مطالعاتی اعلام کرد: ما درواقع می‌توانیم سلول‌های پوستی را گرفته و آن‌ها را به سلول‌های بنیادی تبدیل كنیم كه در ادامه این سلول‌ها می‌توانند تبدیل به ریه و بافت قلب انسان شوند.

یک استراتژی بالقوه در درمان این بیماری، ایجاد و ساخت بافتی از سلول‌های بیمارانی است که بدون دردسر زیاد توانستند کووید 19 را پشت سر گذاشته و مجدداً بهبود پیدا کنند. مقایسه و مهندسی بافت قلب و ریه این افراد و مقایسه آن با سایر بیماران که در برابر ویروس کرونای جدید دچار ضعف هستند، موضوعی بسیار جدی است.

سؤال مهم پژوهشگران در مورد این تفاوت در افراد مختلف، این است که آیا موضوع فوق می‌تواند یک موضوع ژنتیکی باشد؟ آیا نوع حمله و مکانیسم تخریبی ویروس در این موضوع مؤثر است؟ یا شاید در کل، مسائله شامل موارد دیگری باشد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در ادامه توضیحات خود گفت: ما هنوز در تلاش هستیم تا دریابیم که چه مقدار از این مرگ‌ومیر جدی به دلیل آسیب‌های ویروس رخ می‌دهد، در مقایسه با این موضوع باید مشخص شود که چه مقدار از آسیب وارده به بیماران به دلیل واکنش بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن ما است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا