تاثیرات مثبت کرونا بر محیط زیست موقتی است

اما در این میان وضعیت حوزه محیط زیست کمی متفاوت تر از بقیه است. به این معنا که با وجود اینکه این ویروس آسیب هایی را متوجه محیط زیست کرده، اما مزایایی نیز ایجاد کرده که مورد توجه متخصصان محیط زیست قرار گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان در گفتگو با سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: به دلیل کاهش چشمگیر فعالیت های صنعتی، ممنوعیت سفر و قرنطینه های خانگی و اجتماعی و محدودیت عبور و مرور در سراسر جهان، سطح آلودگی هوا در برخی شهرها و مناطق کاهش چشمگیری نشان داده است.

دکتر لادن کاظمی راد تصریح کرد: به عنوان مثال، گاز مونواکسید کربن که عمدتا توسط اتومبیل‌ها تولید می‌شود، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته و تولید گاز دی‌اکسید کربن که باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب­وهوایی می شود، نیز در روزهای اخیر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینها محدودیت تردد ناشی از شیوع کرونا تخریب و تصرف منابع طبیعی را نیز به حداقل رسانده است، افزود: البته باید توجه داشته باشیم که تاثیرات مثبت این پدیده از جمله بهبود کیفیت هوا یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موقتی هستند و همانطور که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اعلام کرده است نباید این موضوع را به عنوان دستاوردی برای محیط زیست دانست.

کاظمی راد تاکید کرد: چراکه، در کنار این تاثیرهای مثبت موقتی بر محیط زیست جهانی، این همه‌گیری منجر به افزایش تولید مقادیر زباله‌های پزشکی و خطرناک می‌شود که رهاسازی آنها در طبیعت برای محیط زیست زیانبار خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر چه این موضوع باعث صرفه‌جویی سوخت ناشی از تردد داخل شهری، بین شهری و بین کشوری شده است. اما در کنار این کاهش، مصرف آب، برق، سوخت خانگی (مثل گاز)، مواد غذایی، بهداشتی و حتی دارویی به میزان زیادی افزایش یافته است.

این کارشناس محیط زیست در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: بنابراین، علیرغم صحبت هایی که در رابطه با وضعیت مثبت محیط زیست در دوران شیوع گسترش کرونا می شود باید به این مهم نیز توجه داشته باشیم که افزایش مصرف آب و مواد شوینده باعث تهدید بیشتر منابع آب زیرزمینی و کاهش منابع آب آشامیدنی خواهد شد که این موضوع در درازمدت به هیچ وجه به نفع محیط زیست و منابع طبیعی نیست.

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. از بس انسان ها یه طبیعت اسیب رسوندن با این روزهای نبود ادمیزاد درست نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا