پیشنهاد طرح تأسیس موسسه جهانی گفت وگو و تعامل علمی و فرهنگی ادیان به یونسکو ارائه شد

 دکتر آیت پیمان در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح اهداف سفر اعضای  دین پژوهان کشور به فرانسه و برگزاری جلسات این هیات در سازمان یونسکو پرداخت و اظهار کرد: طی سه جلسه متوالی در سازمان یونسکو با حضور دکتر احمد جلالی شاهرودی سفیر ایران در سازمان یونسکو، پیرامون مأموریت ها، اهداف وظایف و عملکردهای سازمان یونسکو، گزارش مفصلی به اعضای هیأت دین پژوهان کشور دادند و به اتفاق ایشان بخش های مهم سازمان یونسکو مورد بازدید اعضا قرار گرفت.
 وی خاطرنشان کرد: سازمان یونسکو در واقع یکی از بخش های مهم علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد می باشد که وظیفه برنامه ریزی برای هم اندیشی و اجرای طرح های مختلفی در عرصه های فرهنگی هنری، علمی، آموزشی و دانشگاهی را بر عهده دارد و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سازمان یونسکو نمایندگی دارند و برای تعامل و مشارکت فرهنگ ها تلاش می کنند.
 وی افزود: نماینده موفق ایران در سازمان یونسکو طی سه نشست جداگانه با اعضای شورای دین پژوهان کشور، علاوه بر بیان عملکردها و فعالیت ها و کارکردهای جمهوری اسلامی ایران و تشریح طرح های موفق اجرا شده ایران در سازمان یونسکو، طرح ها و برنامه های آینده خود را با اعضای شورای دین پژوهان کشور در میان گذاشت و سه پیشنهاد مهم را هم از این اعضای دریافت کرد.
  پیمان اضافه کرد: در این گفت وگوها پیشنهاد طرح تأسیس موسسه جهانی گفت وگو و تعامل ادیان با پشتیبانی سازمان یونسکو در ایران در پاریس با هدف گفت وگوی بین ادیان و ایجاد تعامل سازنده بر دو موضوع اخلاق و معنویت توسط استاد مبلغی مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.
 دبیر شورای دین پژوهان کشور اظهار کرد: برای ارتقای جایگاه علمی شیعه در محیط های آکادمیک جهان و با تکیه بر پیشینه فرهنگ و تمدن و علوم شیعی، به منظور ایجاد زمینه های مقدماتی در سازمان یونسکو تبادل نظر و پیشنهاد شد، مطالعات و بررسی های استنادی و گردآوری مقالات علمی و تخصصی و مدارک و سندهای لازم در مورد پیشنهاد تاریخ علوم اهل بیت (ع) توسط نهادهای مهم علمی و پژوهشی حوزه علمیه با همکاری شورای علمی دین پژوهان کشور انجام شود و پس از تکمیل مدارک علمی، به سازمان های جهانی مرتبط ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه تحقق بخشیدن به این پیشنهاد مهم و تاریخی، تمام اسناد موجود پیرامون مبدأ و منشأ بودن مکتب علمی امام صادق (ع) برای پاره ای از علوم بشری همچون؛ فیزیک، شیمی، نجوم، طب و ریاضی؛ مقرر شد پرونده ها و مدارک مربوط به این مدعا جمع آوری شود و یک تحقیق اساسی همراه با مطالعات تاریخی از یک طرف و مطالعات تجربی متضمن نظریه انجمن های علمی و دانشمندان علوم فیزیک، شیمی، طب و نجوم از طرف دیگر، در این پروژه تحقیقاتی به هر قیمت و با دقت هرچه تمام تر و با استفاده از نیروهای حوزه و با جلب اعتماد بزرگان حوزه و مراجع تقلید و شخصیت های متفکر، این کار ناشده در طول تاریخ با همت حوزویان و از رهگذر دین پژوهان کشور به صورت عالی انجام شود.
 پیمان اظهار امیدواری کرد: پس از تکمیل مستندات و اثبات تحلیل مدعا بر اساس مستندات به سازمان های جهانی همچون یونسکو و دانشگاه های معتبر جهان عرضه شود تا روال طبیعی و معمول خود را طی کند.
 دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: در صورت اجرای صحیح و تصویب این طرح بزرگ، در واقع یک جایگاه جدیدی برای تشیع در دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی جهان به وجود خواهد آمد که ان شاءالله یک افق جدیدی را برای انتقال فرهنگ و تمدن و علوم اهل بیت (س) در عرصه جهان خواهد گشود و ظلم تاریخی که بر مکتب امام صادق (ع) رفته است جبران خواهد شد و البته همت و پشتیبانی بزرگان حوزه را نیز می طلبد.
 پیمان یادآور شد: پیشنهاد شد ثبت NGO های (سازمان های مردم نهاد –سَمَن-) فعال فرهنگی، دینی و مذهبی کشورمان که کارکرد جهانی داشته و در عرصه علم تاکنون موفقیت هایی کسب کرده اند، توسط شورای دین پژوهان شناسایی و انتخاب و سپس به نماینده ایران در سازمان یونسکو معرفی می شوند.
 پیمان افزود: در این پیشنهاد امکان سنجی ثبت ناشران بزرگ ایرانی از جمله پیرامون انتشارات انصاریان بحث و گفت وگو و مقرر شد که این موضوع مورد مطالعه جدی طرفین قرار بگیرد و طبق نظام قانونی و روند ثبت تشکل های فرهنگی در سازمان یونسکو پیش برویم.
 وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با برنامه های شورای دین پژوهان کشور و طرح های مهم شورا نیز مذاکرات مفصلی انجام گرفت و مقرر شد که تعامل و همکاری پیوسته و مداومی بین سفارت ایران در سازمان یونسکو و نهادهای مهم علمی و پژوهشی حوزه علمیه با همکاری شورای علمی دین پژوهان کشور در آینده داشته باشیم.
وی بیان کرد: همچنین، اعضای شورای دین پژوهان در همایش فرهنگ زیست محیطی که در یونسکو در جریان بود به عنوان مهمان افتخاری شرکت و از مباحث جاری در این همایش استفاده کردند و به اتفاق دکتر احمد جلالی شاهرودی سفیر فرهیخته و دانشمند کشورمان در یونسکو، از بخش های گوناگون این سازمان بازدید کردند و از کارکردها و فعالیت های مهم علمی و پژوهشی و فرهنگی یونسکو مطلع شدند.
گفتنی است که، فعالیت های برجسته دوره گذشته و دوره های جدید سفیر ایران در یونسکو بسیار موفق و پرثمر بوره استو مورد تقدیر و تشکر هیئات اعزامی قرار گرفت.
شایان ذکر است، در این سفر پانزده روزه در شش کشور سوئد، بلژیک، هلند، فرانسه، ایتالیا و واتیکان، برنامه ها، سخنرانی ها، بازدیدها، دیدارها و گفت وگوهای فشرده و مؤثری توسط اعضای شورای دین پژوهان کشور انجام شده است.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا