صنعت گردشگری ایران قابل احیا است ؟

یکی از حوزه‌هایی که در این روزها با بحران رو به روست صنعت گردشگری است. به گونه ای که گردشگری و اقتصاد ناشی از آن در سراسر جهان با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از این بحران جهانی متضرر شده است.

در کشورمان فعالیت ها و کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری به ویژه در ایامی از سال که پیک کاری فعالان این صنعت بود، به میزان چشمگیری متوقف شده است.

ماجرا به قدری وخیم است که بسیاری از فعالان و کارشناسان مربوطه معتقدند در آینده ای نه چندان دور باید منتظر نابودی و انحلال، بسیاری از فعالیت ‌ها و کسب و کارهای حوزه گردشگری باشیم.

در این میان وزارت جوان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی نیز در صدد است تا تهدیدهای پیش روی این صنعت را با تدابیر و اقدامات اصولی مهار کرده و یا حداقل از میزان خسارات بکاهد.

تمهیدات وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی

معاون وزیر گردشگری در گفتگو با سیناپرس در رابطه با اقدامات وزارتخانه متبوعش در حوزه مقابله با تهدیدهای صنعت گردشگری ناشی از کرونا گفت: متاسفانه شاهد آن بودیم که به دلیل گسترش و شیوع ویروس کرونا اغلب سفرهای نوروزی لغو شد.

ولی تیموری ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با این صنعت در دوران پیک کاری خود که امید به کسب درآمد بسته بودند، متضرر شدند، تمهیداتی اندیشیده ایم که انشاالله بعد از مهار کرونا، رزرو بلیت، تور و یا اقامت مسافران با همان قیمت‌های سابق انجام گیرد و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازه زمانی موردنظر نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: بعد از مهار کرونا در نظر داریم بستر بسیار خوبی برای سفر و گردشگری برای همه هموطنان فراهم کرده و همچنین فرصت خوبی برای رونق مجدد صنعت گردشگری در کشور ایجاد کنیم تا هم جبران سفری که مردم نرفته اند، شود و هم بخشی از ضررهای صاحبان مشاغل گردشگری و کسب و کارها جبران شود.

تیموری اظهار کرد: جلوگیری از وقوع این بحران از دسترس ما خارج بود اما با همکاری دولت سعی داریم تا با یافتن راهکارهای مناسب ضررهای ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

علاوه بر وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، دولت، نظام بانکی را هم موظف کرده بود تا حداکثر همراهی و کمک را برای رونق گیری فعالیت بخش گردشگری با فعالان این حوزه داشته باشد.

این در حالیست که به تازگی رئیس بانک مرکزی ایران، در یادداشتی در اینستاگرام شخصی خود به تاثیرات «ضایعه‌بار» شیوع کرونا بر بخش گردشگری اشاره کرده و نوشته «به دلیل مشکلات جدی در بودجه امسال» جبران کامل خسارت‌های این بخش مقدور نیست.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در ایامی که هتل‌ها، مراکز گردشگری، صنایع دستی و دفاتر مسافرتی، اوج فعالیت وبهره برداری از سرمایه گذاری و تدارکاتشان را از دست داده و فعالیت‌هایشان متوقف شد؛ به نظر می رسد باید به صورت روشن حقوق و وظایف هر صنف و هر حوزه در رابطه با جلوگیری از خسارت های بیشتر این حوزه مشخص شود.

صنعت نوپای گردشگری کشورمان نیاز به برنامه های اساسی و جدی و مدیریتی دقیق و علمی دارد تا بار دیگر توان از دست رفته خود را بازیابد و جان تازه ای گیرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم تا این مشکل حل نشده گردشگری که هیچ خیلی از مسائل اقتصادی من رونق و یا احیا نخواهد شد که این هم شامل تک تک ما میشود رعایت بهداشت فردی و اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا