آلودگی گربه و راسوی اهلی به ویروس کرونا

این سایت مقالات علمی را منتشر می‌کند که هنوز در مرحله داوری علمی هستند.

این محققان برای آگاهی از انتقال ویروس کرونا توسط حیوانات خانگی و شهری آزمایشاتی با سگ، گربه، راسو، مرغ، اردک و خوک انجام دادند.
این تحقیقات نشان می‌دهد که گربه و راسوی اهلی مستعد انتقال ویروس هستند ولی انتقال به سگ ضعیف و در سایر حیوانات آزمایش شده عفونتی صورت نمی‌گیرد‌.

این محققان پنج گربه را از طریق بینی با ویروس   SARS-CoV-2 آلوده کردند. آنها بعد از کشتن دو گربه بعد از شش روز ویروس را در بخش فوقانی ریه‌های گربه شناسایی کردند.
در این پژوهش گربه‌های آلوده را قفس‌هایی با گربه‌های سالم قرار داده شدند که بعد از چند روز انتقال بین گربه‌ها از طریق ذرات بینی ثابت شد. در ضمن آنتی بادی علیه RNA ویروس SARS-CoV-2 نیز در خون تشخیص داده شده است.
در بخش دیگری از این تحقیق راسوی اهلی مورد آزمایش قرار گرفته است. ویروس کرونا به شدت باعث عفونت راسو می‌شود و به همین دلیل از آن به عنوان مدلی برای تحقیقات ویروس‌های خانواده کرونا مانند آنفلوانزا در گذشته استفاده شده است.
محققان می‌گویند که هنوز برای نگرانی زود است، چون این حیوانات به عمد در معرض دوز بالای ویروس قرار داشتند و کسی نمی‌داند که آیا جریان انتقال ویروس به صورت خودبخودی در این حیوانات امکان پذیر است یا نه. علاوه بر آن مشخص نیست که آیا میزان ویروسی که حیوانات در خود دارند برای انتقال بین آنها و انسان و یا سایر حیوانات کافی است نه؟
نویسندگان مقاله تاکید می‌کنند که گربه و سگ در ارتباط نزدیک به انسان‌ها هستند و درک حساسیت آنها به ویروس کرونا بسیار با اهمیت است.
از آنجا که ویروس‌های خانواده کرونا قبلا از میزبانی به میزبان دیگر منتقل شده‌اند، لذا لازم است چنین پژوهش‌هایی خیلی سریع توسط همکاران دانشگاهی ما در ایران انجام شود.
متاسفانه در ایران قوانین محکم و فرهنگ سازی در خصوص نحوه زندگی با حیواناتی مانند سگ و گربه وجود ندارد. جامعه ما بین دو طیف حیوان ستیزان افراطی و حیوان دوستان افراطی قرار دارد. لذا آگاهی و اطلاعات دقیق کمک می‌کند که کسانی که این حیوانات را نگهداری می‌کنند و یا به آنها غذا می‌دهند را از نگرانی درآورد. همچنین بسیار باید محتاط بود تا بهانه‌ای به دست حیوان ستیزان خشونت طلب داده نشود.
در شرایط فعلی توصیه من به عنوان یک زیست شناس آن است که از غذا دادن دستی به حیوانات شهری جدا پرهیز کنیم، چون ممکن است این کار به ایجاد یک میزبان جدید کمک کند.

یادداشت:حسین آخانی،استاد زیست شناسی دانشگاه تهران