افزایش دی اکسید کربن موجب اختلال در کیفیت گیاهان می شود.

افزایش رشد بی رویه دی اکسید کربن در اتمسفر بر جذب نیتروژن توسط گیاهان تاثیر می گذارد و همین امر در بسیاری از اکوسیستم های زمینی موجب محدود شدن رشد گیاه می شود. محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان داده اند که غلظت نیتروژن در بافت گیاهان صرف نظر از تحریک رشد آن ها در محیط هایی که هوا کربن دی اکسید بالایی دارد، کمتر است. این تحقیق در مجله Global Change Biology به چاپ رسیده است.

این تحقیق انواع مختلف اکوسیستم ها از جمله محصولات زراعی، مراتع و جنگل ها را مورد بررسی قرار داده و شامل آزمایش های بزرگ مقیاسی می شد که در 8 کشور از چهار قاره انجام گرفته بود. یوهان ادلینگ، راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد : «یافته های این تحقیق کاملا قطعی هستند. زمانی که میزان کربن دی اکسید هوا در هر سه نوع اکوسیستم یاد شده بالا میرود جذب نیتروژن گیاهان در آن اکوسیستم ها کاهش می یابد. به علاوه، می توانیم ببینیم که این تاثیرات منفی با افزودن کود به گیاه باز هم از بین نمی رود. و این امر پدیده ای غیر منتظره و جدید است.»

زمانی که میزان کربن دی اکسید هوا افزایش می یابد گیاهان در آینده جذب نیتروژن کمتری خواهند داشت که همین امر منجر به کاهش سطح پروتئین می شود و بنابر این تحقیق این اطلاعات از گندم و برنج که در سراسر جهان محصولات زراعی مهمی تقلی می شوند به دست آمده است. همچنین این مطالعه نشان داد که شدت این تاثیر در گونه های مختلف مراتع تغییر می کند و ممکن است در ترکیب گونه های این اکوسیستم ها تأثیر بگذارد.

یوهان ادلینگ می گوید: «نتایج همه اکوسیستم ها نشان داد که میزان بالای کربن دی اکسید ممکن است مانع جذب نیتروژن در گیاهان شود. سابقا کاهش جذب نیتروژن در محیط هایی که کربن دی اکسید هوا در آن ها زیاد است موجب ایجاد نوعی اثر منفی می شد که در آن جذب نیتروژن نمی توانست با افزایش فتوسنتز و رشد گیاه همگام شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد که این تفاسیر بسیار ساده انگارانه و تقریبا نادرست است. ما دریافتیم که حتی زمانی که جذب نیتروژن کاهش می یابد باز هم گیاه رشد کرده و تاثیری در میزان رشد آن مشاهده نشد. حتی این تاثیرات در مناطقی که کود کافی هم به گیاه می رسید دیده نشد. مطالعات آینده باید بر روی عوامل ایجاد کننده این تاثیرات متمرکز شوند اما به نظر می رسد که همه این ها به ظرفیت گیاه برای جذب نیتروژن باز می گردد و به مقادیر تغییر یافته نیتروژن در خاک مرتبط نیست.»

منبع

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. با سلام
    با تشکر از مطالب مفیدی که ارائه می دهید,بنده اصل مقاله یوهان ادلینگ رو برای مطالعه میخوام.از کجا می تونم دانلود کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا