موزه ای به اندازه یک پنجم تاریخ

بدون شک یکی از بزرگترین مراکز معرفی فرهنگ پین باستان موزه ملی چین است، این موزه به عنوان یکی از بزرگ ترین موزه های دنیا سالیانه توجه بسیاری را به خود جلب می کند.

موزه ملی چین در شرق میدان تینان من شهر بی ژینگ کشور چین قرار گرفته است. در حقیقت کار و وظیفه اصلی این موزه آموزش هنر و تاریخ چین است و به طور مستقیم از سوی وزارت فرهنگ دولت جمهوری خلق چین اداره می شود.

موزه ملی چین در سال 2003 میلادی پایه گذاری شد و ساختمان آن در سال 1959  میلادی ساخته شده است و در حقیقت این موزه از یکی شدن و ادغام دو موزه بزرگ دیگر به وجود آمده است.

یکی از موزه ها که " موزه انقلاب چین " بوده و در بخش شمالی این محل وجود داشت، در سال 1959 میلادی تاسیس شده بود و دیگری " موزه ملی تاریخ چین " بوده که در بخش جنوبی قرار داشت و در سال 1949 میلادی پایه گذاری شده بود اما مقدمات آماده کردن آن از سال 1912 میلادی آغاز شده بود و وظیفه اصلی آن حفظ و نگهداری از میراث تاریخی با ارزش، گسترده و مهم کشور چین بوده تا به این ترتیب گام بزرگی برای رسیدن به هدف اصلی یعنی معرفی چین باستان به جهانیان برداشته شود.
ساختمان اصلی موزه در سال 1959 میلادی تکمیل شد و جالب اینجاست که این بنا در زمان خود یکی از بزرگ ترین بناهای این کشور محسوب می شد و برای گشایش آن جشن بسیار بزرگ و زیبایی  توسط دولت چین برگزار گردید که در نوع خود بی نظیر بوده است.

این ساختمان مکمل ساختمان دیگری به نام " تالار بزرگ مردم " است که درست در همان زمان ساخته شده است. مساحت این محوطه 62000 متر مربع می باشد و بنا به صورت گسترده و در چهار طبقه ساخته شده است از نکات جالب این طراحی می توان به  ستون های ویژه ای اشاره کرد که  در بخش جلوی بنا و همچنین در وسط بنا رویت می شوند و به طور کامل می توان گفت که این  یازده ستون مربع شکل نمای ساختمان را بسیار زیبا و منحصر به فرد کرده اند.
پس از چندین سال کار کردن و عرضه فرهنگ کهن به جهانیان سرانجام  مسئولین این موزه تصمیم به بازسازی آن گرفتند و موزه را برای مدتی نسبتا ذطولانی به منظور یک بازسازی کامل بستند و پس از چهار سال مرمت و بازسازی، در هفدهم مارس 2011 میلادی این موزه عظیم بار دیگر برای بازدید عموم  گشایش یافت. از تغییراتی که در این زمان در ساختمان بنا به وجود آوردند می توان به  افزودن بخش هنری به موزه ، اضافه کردن بخشی ویژه برای انبار و  نگهداری امکانات و وسایل لازم  در آن و هم چنین اضافه کردن 28 سالن نمایش جدید اشاره کرد که در حقیقت تعداد آن بیش از سه برابر سالن نمایش های پیشین بوده است.

کار بازسازی ساختمان موزه و طراحی جدید داخلی و طراحی سالن های نمایش اشیاء موزه توسط یک شرکت آلمانی به نام گرکان، مارگ و شرکا انجام شده است. البته نتیجه این بازسازی بسیار مفید بوده واین موزه پس از بهبود ساختار محیطی خود از فضایی نزدیک به 200000 متر مربع برای نمایش اشیاء فرهنگی، هنری و تاریخی مهم و با ارزش این کشور برخوردار شده است.
گنجینه موزه ملی چین
موزه ملی چین از یک میلیون و پنجاه هزار شیء گرانبها، نادر و با ارزش بر خوردار است که به طور دائمی در این موزه مورد نمایش قرار می گیرد. تعداد زیادی از اشیاء این موزه بسیار با ارزش و گرانبهاست چرا که نمونه های آن نه تنها در موزه های داخلی کشور چین پیدا نمی شود بلکه در سایر موزه های جهان نیز وجود ندارد.

قدیمی ترین شیء این موزه به تاریخ 1.7 میلیون سال پیش بر می گردد که باقیمانده یکی از نخستین انسان های راست قامت چین است که " انسان یوآنمو " نام گذاری شده البته این اثر نام خود ار از ر روستایی که در آن پیدا شده است به ارث برده است همچنین  جدیدترین اشیاء آن نیز مربوط به سلسله چینگ، آخرین سلسله امپراتوری چین است.

از مهم ترین اشیاء موزه ملی چین عبارت اند از:

•    جسمی بسیار سنگین از برنز که متعلق به سلسه شینگ بوده و سنگین ترین جسم برنزی باستانی در جهان به حساب می آید که وزن آن 832.84 کیلوگرم است.
•    ظرف برنزی مربع شکل از سلسله شانگ که با چهار سر گوسفند تزئین شده است.
•    ظرف آبی برنزی بسیار بزرگ با تزئیناتی بسیار نادر و کمیاب از دوره پادشاهی ژو غربی.
•    ببری برنزی که طلا کاری و مینا کاری شده و بسیار زیبا و دیدنی است. این ببر متعلق به سلسله شین است.
•    لباسی ویژه مردگان که در یک گور تاریخی از سلسله هان پیدا شده . جالب است که این لباس از خط های ساخته شده با طلا درست شده است.
•    مجموعه ای بسیار با ارزش و گسترده از شیشه های رنگی و سرامیک های رنگارنگ از سلسله های تانگ .
•    نقاشی رنگی از گل و بوته بر روی گلدانی چینی از دوره شوآن لانگ سلسله چینگ که در تزئینات آن چهار دایره دیده می شود که سوراخ هایی در آن ایجاد شده و نمایی بسیار زیبا به گلدان بخشیده است.
•    سرامیک های با ارزش و زیبایی از سلسله سونگ
از آن جهت که این موزه موقعیتی مرکزی در شهر دارد و در شرق میدان مهم تینان من قرار گرفته است، در جلوی موزه ساعتی با شمارش معکوس قرار دارد که از دهه 1990 میلادی برای نمایش ساعت های معکوس موارد مهم و ملی به کار می رفته است. برای نمونه می توان از واقعه 1997 و انتقال حاکمیت از هنگ کنگ، سال 1999 میلادی انتقال حاکمیت از ماکائو ، بازی های المپیک 2008 پکن و افتتاح نمایشگاه جهانی در شانگهای در سال 2010 میلادی یاد کرد.

گردشی مجازی در موزه ملی چین

برای ورود به سایت موزه ملی چین کافیست تا آدرس http://en.chnmuseum.cn/default.aspx را در مرورگر وب خود وارد نمایید . این وب سایت در ابتدا مدت زمانیکوتاه را به بارگزاری سپری خواهد نمود و پس از آ« به راحتی می توانید از دیدن آن لذت ببرید، در مرکز صفحه یک گالری تصویر متحرک وجود دارد که تعدادی از آثار مهم این موزه را به صورت تصاویر متحرک برای شما به نمایش خواهد گذاشت، رد ادامه می توانید با استفاده از منوی اصلی این وب سایت به اطلاعات مهم مربوط به موزه دست یابید، این منو به رنگ قرمز در بالای صفحه قرار گرفته است و به ترتیب شامل موارد زیر خواهد بود:

 در باره موزه : در این منو می توانید به زیر منو های زیر دست یابید:
مدیریت موزه: اطلاعات مربوط به مدیر این موزه در این بخش قرار گرفته است.
معرفی اولیه: د راین بش می تاوانید به اطلاعت اولیه مربوط به فرهنگ و علت ساخت این موزه دست یابید.
مسیر زمانی: در این بخش می توانید به تاریخچه این موزه در طول بازه های مختلف زمانی دست یابید.
 در این بخش خواهید توانست به پروژه های در حال کار برای گسترش این موزه دست یابید.
اخبار و مرکز انتشارات: در این قسمت از سایت می توانید از خبرنامه های سایت و همچنین از محصولات انتشارات رسمی موزه چین بهره مند گردید.
ارتباط با ما: با کمک این بخش از سایت می توانید از طریق ایمیل با مدیریت موزه در ارتباط باشید.

 نمایشگاه ها: در این قسمت از منو می توانید اطلاعات مربوط به نمایشگاه ها را به شرح زیر در اختیار داشته باشید:
نمایشگاه های در پیش رو: در یان زبانه از منو لیست نمایشگاه های نزدیک به اجرا توسط موزه و اطلاعات آنها را در اختیار خواهید داشت.
نمایشگاه های در حال اجرا: در این بخش اطلاعات مربوط به این دست نمایشگ ها در اختیار شما خواهد بود.
نمایشگاه های گذشته: در این قسمت می توانید از آرشیو مربوط به نمایشگاه های قبلی استفاده نمایید.

 بازدید: در این قسمت از منو اطلاعت مهم برای بازدید کنندگان ثبت شده است و شامل موارد زیر خواهد بود:
مجوز ورود: در این بخش قیمت های بلیط و نحوه خرید بلیط شرح داده شده است.

ساعات کار
نکاتی برای بازدید کنندگان: در این قسمت اطلاعاتی مربوط به قوانین داخلی موزه برای بازدید کنندگان نوشته شده است.
نحوه دسترسی: آدرس و نقشه دسترسی به موزه در این بخش قرار دارد.
نقشه طبقات و سالن ها: دراین قسمت می توایند نقشه کامل موزه را به دست بیاورید.
امکانات: امکانات جانبی مانند سرویس های بهداشتی ویا فروشگاه های موزه در این بخش قرار خواهند داشت.

  مجموعه آثار: در این قسمت از منو می توایند مجموعه آثار موزه را تحت طبقه بندی های زیر در اختیار داشته باشید:
شاهکارها: این بخش شامل معرفی مهم ترین اثار موزه خواهد بود.
دوران تاریخی: آثار مربوط به دوران کهن در این بخش معرفی خواهند شد.
دوران مدرن: آثار جدید تر و مربط به عصر های نزدیگک در این بخش معرفی خواهند شد.

  تحقیق: در این بخش از منو می توانید اطلاعات مهم تحقیق را در اختیار بگیرید که به ترتیب موارد زیر را شامل می گردد:
  ژورنال های دانشگاهی
   انتشارات
   گروه های بین المللی

مترجم:دکتر احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا