روزه عمر را زیاد می کند

مطالعات پژوهشگران در حوزه تکامل فیزیکی انسان نشان می دهد در برخی موارد ، کاهش مصرف مواد غذائی و رژیم های غذائی مانند انواع روزه های رایج در مذاهب مختلف ، می تواند منجر به بهبود عملکرد بدن  و افزایش طول عمر شده و از بروز برخی بیماری های مرتبط با افزایش سن ، پیشگیری کند .

این پژوهش ها که توسط پژوهشگران دانشگاه فلوریدا University Of Florida انجام شده است نشان می دهد که کاهش مصرف مواد غذائی و دریافت میزان کمتری از کالری در برنامه روزانه به افزایش طول عمر کمک زیادی می کند . البته این موضوع نیز بدیهی که داشتن چنین برنامه غذائی سختگیرانه یا روزه داری در تمام روزها سال امکان پذیر نیست و بهترین پزینه داشتن برنامه ای منظم جهت روزه داری در برخی ایام سال است .

از سوی دیگر نتایج تحقیق های انجام شده مشابه در سایر مراکز پژوهشی نیز نتیجه ای یکسان داشته و حاکی از ارتباط بین پرهیز از پرخوری ،  دریافت مواد غذائی بیش از حد نیاز و افزایش طول عمر است .

در همین زمینه مارتین وگمن Martin Wegman از پژوهشگران همکار در این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " قاعدتا مردم قادر به پرهیز غذائی در تمام عمر خود نیستند و به همین دلیل بهترین پیشنهاد ، داشتن یک برنامه منظم روزه داری یا رژیم غذائی در طول سال است . مطالعات ما نشان می دهد که این عمل منجر به افزایش اندک ژن SIRT 3 در بدن می شود . این ژن به عنوان ژن افزایش دهنده طول عمر شناخته می شود . "

این پژوهش ها همچنین نشان داد که داشتن روزه به صورت متناوب در طول سال سبب کاهش میزان انسولین موجود در خون افرادی که در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند شده و اثری ضد دیابت دارد . از سوی دیگر مطالعات نشان می دهد که  زمانی که مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذائی مکمل استفاده می شوند ، افزایش پروتئین sirtuin متوقف می شود .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله Journal Rejuvenation Research منتشر شده است .