بومی سازی ایستگاه شارژ خودروی برقی

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی به خودرویی گفته می شود که از باتری های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می کند.

خودروهای برقی را می‌توان در ایستگاه‌های شارژ متنوع شارژ و این ایستگاه‌های شارژ را می‌توان در مناطق عمومی و منازل مسکونی نصب کرد. در حال حاضر در ایران نیز از این خودروها استفاده می شود.

رضا طالعی کارشناس فنی شرکت مپنا روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در ایران توضیح داد: ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در چند دسته شارژ کُند، معمولی یا شارژ سریع تقسیم بندی می شوند، این ایستگاه ها در مدل های دو نازل و سه نازل طراحی شده اند.

وی بیان کرد: ایستگاه شارژر کند یا معمولی که بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند، شارژرهایی هستند که در پارکینگ خانه ها یا کنار خیابان مثل دستگاه های پارکو متر جهت شارژ خودرو یا موتورسیکلت خود نصب می شوند.

طالعی ادامه داد: ایستگاه شارژر سریع نیز به صورت دی سی ماشین را شارژ می کنند یعنی می تواند در زمان یک ربع تا نیم ساعت یک ماشین را برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر شارژ کنند.

وی گفت: شارژرهای خانگی برق خانگی نیاز دارند اما شارژر سریع برق صنعتی می خواهد که این ایستگاه ها در پارکینگ مراکز خرید و ایستگاه های شارژ در سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرند.

طالعی افزود: استانداردهای شارژ خودروهای برقی در دنیا چند نوع مختلف هستند؛ شارژ دی سی و شارژ ای سی که هر کدام چند مدل دارند. به همین خاطر نازل های ایستگاه های شارژ دارای چند نوع نازل است و هر نازل استاندارد مخصوص به خود دارد.

وی یادآور شد: تفاوت شارژرهای تولید داخل با نمونه خارجی در قیمت تمام شده آن است. اکنون ما به دانش فنی این فناوری دست پیدا کرده ایم و این محصول با توجه به فرهنگ و مبلمان شهری ما طراحی و ساخته می شود.

این کارشناس فنی گفت: نازل شارژر خودروهای برقی یک صنعت جدید است، هنوز در کشور این فناوری توسعه نیافته و ایستگاه های خودروی برقی وجود ندارد، فقط یک ایستگاه شارژ در برج میلاد تهران نصب شده و در حال استفاده است.

طالعی در خصوص مدت زمان مصرفی جهت شارژ خوروی برقی افزود: زمان شارژ خودروها بستگی به ظرفیت باتری ماشین دارد. در شارژ کند مدت مصرفی برای شارژ بین ۶ تا ۸ ساعت است و در شارژ سریع بین ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت زمان مصرف می شود. همه این ها بستگی به مدل ماشین دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ایستگاه های شارژ از  شارژر ۵۰ کیلووات استفاده می شود و در برنامه های بعدی ما طراحی و ساخت شارژرهای ۱۲۰ کیلوواتی در نظرگرفته شده است.

طالعی یادآور شد: در دنیا این روال انجام می شود و تمام محصولات ما نیز بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و بکارگرفته می شود.

راه اندازی دومین ایستگاه شارژ خودروی برقی کشور در مشهد

وی در خصوص طرح توسعه ایستگاه های شارژ خودروی برقی در کشور گفت: در مرداد ماه سال ۹۹ ایستگاه شارژ خودروی برقی حرم رضوی در مشهد افتتاح خواهد شد، برنامه اولیه برای این ایستگاه شامل دو عدد شارژر سریع خودروی برقی به صورت شارژ چندگانه و دو عدد شارژ کند خودرو برقی است.

طالعی بیان کرد: همزمان چهار عدد خودرو در این ایستگاه شارژ، می توانند کار شارژ خودرو را انجام دهند. ایستگاه به سامانه کنترل از راه دور مجهز خواهد بود و کاربران با استفاده از امکانات این سایت و اپلیکیشن می توانند به رزرو جایگاه بپردازند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا