فناوری اطلاعات محور توسعه

از این رو، فاصله کشورهایی که از این فناوری به عنوان محور توسعه برنامه های ملی خود استفاده می کنند و کشورهایی که به صورت مناسب از این پدیده استفاده نمی کنند، به شدت روبه افزایش است.

از سوی دیگر، امروزه با پیشرفت تکنولوژی افزایش تعداد کاربران اینترنت سیار و در دسترس عموم قرار گرفتن تلفن‌همراه به عنوان یکی از تجهیزات عمومی‌ تجارت سیار نیز موجب ایجاد تحولی شگرف در حوزه تجارت شده است. از ویژگی ها ومزایای ویژه‌ تجارت سیار می توان به استفاده از تجهیزات قابل حمل وسبک مانند تلفن همراه وعدم وجود محدودیت‌های زمانی ومکانی اشاره کرد که این ویژگی ها موجی جدید در دنیای تجارت ایجاد کرد.

البته علیرغم توسعه فناوری اطلاعات در ابعاد گسترده آن از جمله تجارت، متاسفانه توسعه تجارت در ایران به دلیل کم بودن پهنای باند اینترنت، نامناسب بودن رابط‌های کاربر پسند تجهیزات سیار، عدم رشد فرهنگ استفاده تجاری از ابزارهای سیار، کم بودن احساس امنیت برای استفاده کنندگان، محدودیت‌های فنی تجهیزات وهمچنین عدم ثبات شبکه موبایلی با چالش های عدیده ای رو به روست.

این در حالیست که در سال های اخیر توجه به ابعاد رشد و توسعه اقتصادی، جایگاه مناسبی در میان مقامات و دولتمردان پیدا کرده است. چراکه، شواهد حاکی از آن است که سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورها تاثیر مثبت و معنی‌دار دارد، تجربه موفقیت کشورهایی از جمله آمریکا، اروپا و آسیای شرقی که از قطب های موفق در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان هستند گویای این حقیقت است.

شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

IDI  یا شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استانداردی است که دولت‌ها، متصدیان فاوا، آژانس‌های توسعه، محققان و سایر دست اندرکاران این حوزه می‌توانند برای اندازه‌گیری شکاف دیجیتالی و مقایسه عملکرد فاوا در کشورهای مختلف از آن بهره گیرند. این شاخص بر مبنای یازده معیار فاوا و در سه زیر شاخه دسترسی، مصرف و مهارت‌ها دسته بندی شده‌است.

زیر شاخص دسترسی، سطح آمادگی زیرساختی فاوا را اندازه‌گیری می‌کند و شامل پنج معیار و زیر ساخت دسترسی از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند بین‌المللی، خانوارهای دارای رایانه و خانوارهای دارای اینترنت است.

زیر شاخص مصرف، میزان به کارگیری فاوا را اندازه‌گیری می‌کند و شامل سه معیار مصرف شامل کاربران اینترنت، پهن باند ثابت (از طریق کابل) و پهن باند موبایل است.

زیر شاخص مهارت‌ها، توانمندی‌ها و شاخص‌های ورودی پیش نیاز و ضروری را اندازه‌گیری می‌کند که شامل سه معیار میزان بزرگسالان با سواد، میزان ثبت نام در مقطع دوم تحصیلی (مثلاً مقطع راهنمایی تحصیلی یا دبیرستان) و میزان ثبت نام در مقطع سوم تحصیلی (مثلاً مقطع دبیرستان یا دانشگاه) می شود.

با توجه به اهمیت مباحث مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و لزوم بهره گیری از آن در تمام ابعاد جوامع بشری در سال 1972، مجمع عمومی سازمان ملل 24 اکتبر را همزمان با روز ملل متحد به عنوان روز جهانی اطلاعات توسعه معرفی کرد.

هدف از نامگذاری این روز، جلب توجه افکار عمومی به صورت سالیانه به سمت مشکلات توسعه و اهمیت تقویت همکاری بین المللی برای حل مشکلات موجود در این زمینه است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا