«ابر شناور» جایگزین آینه در تلسکوپ های فضایی آینده

در فرآیند طراحی و ساخت تلسکوپهای فضایی، «وزن» همواره چالش اصلی سازندگان این سیستمهای حساس فضایی به شمار می آید.

اکنون دانشمندان ایده ابرهای شناور را مطرح می کنند. این ایده در قالب فناوری جدیدی موسوم به Orbiting Rainbows (رنگین کمانهای چرخان) مطرح شده است.

ذرات موجود در این رنگین کمانها مانند یک آینه شناور عمل می کنند که بدون شک بسیار سبکتر از آینه جامدی است که به طور معمول در یک تلسکوپ فضایی به کار گرفته می شود.

از آنجاکه چنین «آینه» ای وزن بسیار اندکی دارد، به استفاده از سوخت مختصری جهت پرتاب تلسکوپ به فضا نیاز خواهد بود و در کل هزینه چنین پروژه ای به مراتب کمتر از پروژه های مشابه فعلی خواهد بود.

این فناوری جدید هم اکنون در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در پاسادنا واقع در کالیفرنیا ارایه می شود. محققانی که این پروژه را به پیش می برند با استفاده از پرتوهای مختلف لیزری، میلیونها ریز ذره تابشی را در قالب توده ای ابرمانند در دل تلسکوپ فضایی جای می دهند.

پروژه طراحی و ارایه این فناوری جدید در قالب برنامه «مفاهیم خلاقانه پیشرفته ناسا» به پیش می رود. در این برنامه از ایده های خلاقانه ای حمایت مالی می شود که قابلیت به کارگیری در مأموریتهای فضایی آینده را داشته باشند.

دانشمندان ناسا در نظر دارند تا در فاز نخست برنامه های خود، این ایده را در مدار پایین زمین آزمایش کنند و در صورت موفقیت آمیز بودن، تلسکوپ کوچکی به اندازه یک بطری را با استفاده از فناوری ابر شناور در فضا مستقر کنند.

تلسکوپ های فضایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا