اعمال مدیریت منسجم برای مهار بحران آب

بحران کمبود آب در کشور ابعاد مختلفی دارد که باعث می شود مهار آن با پیچیدگی و دشواری بیشتری همراه باشد. این موضوع اهمیت وجود یک مدیریت منسجم در بخش آب را انکارناپذیر می کند.

از آنجاکه بخش آب در کشور در حوزه مسوولیت چندین وزارتخانه و سازمان مختلف است و به صورت مستقیم با اقشار مختلف مردم سروکار دارد، لزوم ایجاد هماهنگی و انسجام بخشی بین همه دستگاه های مسوول و نیز همه ذی نفعان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. چراکه اتخاذ یک تصمیم و اجرای صحیح آن جز با همکاری و همراهی همه دست اندرکاران میسر نخواهد شد.   

متاسفانه بخش آب با همه اهمیتی که برای کشور دارد، در سال های گذشته از مدیریت منسجم و یکپارچه ای برخوردار نبوده و این موضوع، وضعیت بحرانی آب در کشور را تشدید کرده است. افت شدید سطح آب در سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها و وقوع تنش آبی در برخی از شهرها و استان های کشور، از نتایج مدیریت جزیره ای آب در کشور است. 

محمد اسماعیل نیا؛ عضو شورای عالی آب در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: همه ما مرتب از بحران آب سخن می گوییم اما مشخص نیست که بالاخره کی می خواهیم وارد عمل شویم؟ من تصور می کنم تا یک مدل عملیاتی و یک طرح تحول ارایه نکنیم که هم شامل مدیریت مقدار، مدیریت زمان و هم تعامل با ذی نفعان باشد و همه اقشار کشور را درگیر کند، موفق نخواهیم شد.

وی افزود: هم اکنون رسانه های مختلف اعم از صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری ها به بحث کمبود آب می پردازند اما تا یک مدیریت منسجم در این زمینه شکل نگیرد، ما به جایی نمی رسیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تلفات آب در کشور مربوط به پرت آب در شبکه هاست. 2.5 برابر دنیا هم آب مصرف می کنیم. از این نظر که مردمان بهداشتی و تمیزی هستیم یک ارزش است اما از نگاه دیگر، شیر آب همین طور باز است و هدر می رود. هنوز عادت داریم که از آب تصفیه شده برای شستشوی ماشین و کوچه و حیاط استفاده کنیم. این عادت کی می خواهد به پایان برسد؟

اسماعیل نیا با اشاره به طرح شرکت آب و فاضلاب برای اینکه لوازم کاهنده مصرف آب در اختیار شهروندان قرار بگیرد، اظهار کرد: آنها باید طرحشان را به مجلس بیاورند و ما هم کمک خواهیم کرد. آنها باید یک مدل محکمی ارایه کنند و مثلا بگویند میزان مصرف آب در بخش شرب را با تثبیت و نظارت تا فلان مقدار کاهش می دهیم. در بخش کشاورزی میزان راندمان آبیاری را با سازوکار معین تا 40 درصد افزایش می دهیم. اگر چنین مدلی بیاورند همانطور که وزیر بهداشت در بحث سلامت آورد، مجلس حتما حمایت خواهد کرد.

عضو شورای عالی آب در پایان تصریح کرد: در حال حاضر عزم و اراده کافی برای مهار بحران آب در کشور دیده می شود اما انسجام لازم وجود ندارد. می بایست یک مدیریت توانا از بالا همه این عوامل را جمع و به مشکل حمله کند. وقتی شما می خواهید به مشکل حمله کنید باید آدم مدبری باشید و دیپلماسی این کار را بلد باشید. باید از دانش و تجربه کافی برخوردار باشید و دچار حاشیه ها نشوید. در این صورت است که موفق خواهید شد.   

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا