جلوگیری از کشت محصولات آب دوست در مناطق خشک کشور

محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت اجرای طرح الگوی کشت برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی حرکت هایی در زمینه طرح الگوی کشت انجام داده است. مثلا اعلام کرده در بعضی نقاط که با کمبود آب مواجهیم، کشت برنج انجام نشود و برنج تنها در مناطق شمالی کشت شود. یا در بعضی استان ها اعلام شده که صیفی جات همچون هندوانه کمتر کشت شود. این می تواند مقدمه ای بر رعایت الگوی کشت باشد که طبیعتا باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: کشت محصولات در مناطق مختلف می بایست بر اساس سازگاری با اقلیم و میزان منابع آب انجام شود. اگر این کار صورت نگیرد علاوه بر اینکه منابع آبمان را از دست می دهیم، میزان بازدهی و بهره وری هم پایین می آید.

وی در پاسخ به این پرسش که ضمانت اجرایی رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان چیست؟ اظهار کرد: ضمانت اجرایی این طرح می تواند در تحویل نهاده ها و حمایت های یارانه ای باشد. حتما وزارت جهاد کشاورزی محدودیت هایی برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نکنند، در نظر خواهد گرفت.

توکلی افزود: چون تابستان فصل خشک سال است، میزان منابع آبی به ویژه در پشت سدها مشخص است. بنابراین کشت تابستانه در مناطق مختلف می بایست بر اساس منابع موجود برنامه ریزی شود. از آنجاکه ما در کشور خشکی قرار داریم، در خیلی از مناطق باید از کشت محصولات آب دوست و محصولاتی که به دوره آبیاری طولانی نیاز دارند، خودداری شود. شاید در بعضی مناطق تنها امکان کشت به صورت گلخانه ای وجود داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به این پرسش که آیا نباید وزارت جهاد کشاورزی برای هر منطقه یک سری محصول معرفی کند و کشاورزان تنها به کشت همان محصولات بپردازند؟ گفت: خب این ایده آل است و برنامه ریزی های ما باید در همین جهت باشد. یعنی اگر می خواهیم هم کشاورزی را تقویت کنیم، هم از مزیت های مناطق استفاده کنیم و هم بهره وری داشته باشیم، طبیعتا باید بر اساس نوع منطقه، میزان آب و مزیت اقلیم، الگوی کشت داده شود و این موضوع عملیاتی شود. سیاست گذاری ها می بایست بر اساس نیاز کشور و تامین کالاهای اساسی صورت بگیرد و بهره وری از منابع نیز در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای بهره وری از آب در بخش کشاورزی، تصریح کرد: عمده کشاورزی ما به صورت سنتی انجام می شود بنابراین هم راندمان آبیاری پایین است و هم میزان برداشت محصول. ما باید در جهت استفاده از فناوری های روز برای افزایش بهره وری در کشاورزی حرکت کنیم، هم در بحث آبیاری و هم در بحث تولید. اگر ما از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم، خواهیم توانست به ازای مصرف هر مترمکعب آب، میزان برداشت خشک محصولاتمان را به دو برابر افزایش دهیم. علاوه بر این متوسط راندمان آبیاری هم افزایش خواهد یافت و از نرخ 35 تا 40 درصد فعلی به حدود نرخ منطقه ای که 45 تا 50 درصد است خواهد رسید. اگر متوسط راندمان آبیاری به 45 درصد هم برسد، می توانیم ادعا کنیم در بخش آب کار بزرگی انجام شده است.           

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا