نیمی از فقرای ایران شاغلند

بنابر گزارش سازمان ملل دپارتمان امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل، ۲۸ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۰۰ میلادی در فقر مطلق زندگی می ‌کردند که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین طبق اعلام بنیاد امور بشردوستانه سازمان ملل، شمار افرادی نیازمندی که اکنون بدون دریافت کمک قادر به ادامه زندگی نیستند از ۲۲.۲ میلیون نفر (در سال ۲۰۱۸) به ۲۴.۴ میلیون نفر (در سال )۲۰۱۹ افزایش یافته است. در این بین یمن بدترین بحران را در بین تمام کشورها دارد.

طبق آمارهای سازمان ملل، هرچند طی چند سال گذشته کشورهای شرقی و جنوب آسیا (به ویژه هند و چین) پیشتاز مبارزه با فقر بوده اند اما میزان فقر در کشورهای آفریقایی و آمریکایی جنوبی روند رو به رشدی داشته است؛ کماکان منطقه صحرای آفریقا فقیرترین منطقه جهان محسوب می شود و وضعیت فقر مطلق در کشورهایی مانند کنگو، ماداگاسکار، موزامبیک، نیجریه، آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و بولیوی در مقایسه با سال های گذشته بدتر شده است.

تقریبا در تمام کشورها، کاهش فقر و نابرابری از جمله اهداف اصلی سیاست های اقتصادی به شمار می رود. در ایران نیز تلاش های بسیاری برای تدوین سیاست های کاهش فقر و نابرابری صورت گرفته است اما هم اکنون به علت نارسایی و کم و کاستی های بخش های مختلف اقتصادی، رکود، بیکاری شدید، تغییرات جمعیتی و سایرعوامل اجتماعی و اقتصادی مختلف، میزان خانوارهای کم درآمد به طور جدی افزایش یافته و در معرض فقر قرار گرفته اند.

به گفته میرطاهر موسوی، جامعه شناس، هم اکنون بر اساس محاسبات انجام شده حسین راغفر( اقتصاددان و استاد دانشگاه) هشت میلیون فقیر مطلق در کشور وجود دارد. در حالی که تا انتهای سال ۹۶ بنابر محاسبات انجام شده ۱۶ درصد از مردم کشور در فقر مطلق به سر می برند؛ این آمار معادل ١٢ تا ١٣ میلیون نفر است.

به گفته فرشاد مومنی، اقتصاددان نیز هم اکنون طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در مورد فقر ( داده‌هایی که مربوط به سال  ۱۳۹۶ می شود) از کل فقرای ایران ۵۹ درصد آنها شاغل هستند یعنی اکثر فقرای ایران را، همچون سایر کشورها، شاغل‌ ها( نه بیکارها) تشکیل می‌دهند. این امر نشان می دهد که فقرای ایران تولید کننده هستند اما این تولید توسعه‌ گرا نیست یعنی آنها قادر به رفع فقر و رفع عقب ماندگی نیستند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: داده‌ دیگر این گزارش نشان می دهد که ۳۰ درصد فقرای ایران را هم بازنشسته ها تشکیل می‌ دهند یعنی در مجموع حدود ۹۰ درصد کل فقرای ایران شاغلان سابق و کنونی هستند.

چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت در همایش ملی صندوق های خرد محلی، فقر را مساله جهانی و درازمدتی دانست و با اشاره به تلاش‌ های انجام دولت برای مقابله با فقر گفت: هم اکنون دولت تلاش های خاصی برای مقابله با فقر انجام داده است. سیاست فقرزدایی دولت توانمندسازی است؛ سیاست ‌گذاری فقر مرحله ‌ای نیست باید این سیاست‌گذاری برای بهبود زندگی مردم مداوم باشد.

متاسفانه با وجود تمام تلاش دولتمردان و مسوولان امروزه اعمال تحریم ها، افزایش نرخ بیکاری، گرانی کرایه روز افزون وسایل حمل و نقل شهری و اجاره بهای خانه ها، افزایش لحظه به لحظه قیمت نان، گوشت، مرغ و… آسیب های جدی به پیکره جامعه وارد کرده است؛ آسیب هایی که سلامت جسمی و روحی مردم را نشانه گرفته اند و میزان امید به زندگی و شادکامی جامعه را کاهش داده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا