تقویت تفکر انتقادی با برگزاری مناظرات دانشجویی

چهارمین روز از هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی(نشان خواجه نصیرالدین طوسی) امروز صبح در سالن کاظمی آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ، با حضور تیم های تنقیح مناط ( موافق) و رادیکال 2 (مخالف ) با موضوع «  دولت اقتدارگرا باعث توسعه سریعتر می شود» برگزار و با موفقیت تیم تنقیح مناط پایان یافت.

دکتر هاشمی راد، عضو هیات علمی و معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در آیین اختتامیه این مراسم گفت: امروز با اتمام کار رقابت این دو گروه، آغاز گر رقابت بعدی خواهیم شد؛ این نوید را می دهیم که بتوانیم با برپایی کارگاه های آموزشی از تجربیات دوستانی که سال های پیش شرکت کرده اند، برای برگزاری نهمین دوره مناظرات دانشجویی استفاده کنیم.

وی افزود: دانشجویان با اخلاق مداری که داشتند، نشان دادند که برد و باخت جایگاهی در این مناظره ندارد بلکه با ظرفیت سازی و استفاده از پتانسیل ها و توانایی های خودشان، می توانند بدون عصبانیت و پرخاشگری، پاسخگوی گروه مخالف خود باشند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این مناظره، ایجاد تفکر انتقادی و تقویت توانایی دانشجویان، آموزش صحیح مباحثه و مناظره است تا بتوانیم شاهد راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها باشیم.

حمید رضا بابایی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و نماینده هیات داوران نیز درباره اهمیت بحث مناظره به سیناپرس گفت: از مهمترین شاخص های برگزاری مناظره ها این است که به ما اعتماد به نفس می دهد. مطالعه ما را بالا می برد. میزان مشارکت و کار گروهی را به ما آموزش می دهد . همچنین به ما کمک می کند ضمن تحمل پذیری و پذیرفتن نظرات دیگران، خودمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: افزایش میزان مطالعه و کتاب خوانی، یکی از نمونه های شاخص این مناظره است. متاسفانه هم اکنون شاخص مطالعه در کشور ما بسیار پایین است. برگزاری این مراسم ها و برنامه ها یکی از بهترین راهکارهایی است که ما می توانیم دانشجویان را وادار به مطالعه کنیم زیرا دانشجویان برای شرکت در موضوع های مختلف هر مناظره باید حداقل پنج تا کتاب بخوانند و سطح مطالعه شان را بالا ببرند تا بتوانند به خوبی مطالب شان را جمع بندی و به درستی مباحث شان را ارایه کنند.

وی درباره نحوه داوری این مناظره نیز اظهارداشت: نوع حرکات بدنی، زبانی، نوع و نحوه استدلال، فن بیان و نحوه سخنرانی از جمله شاخص های داوری این مناظره هستند.

وی تصریح کرد: قضاوت در حوزه عمومی و مناظره بسیار سخت، سنگین و حساس است بنابراین برای اینکه کوچکترین اجحافی در حق گروهی صورت نگیرد، باید شاخص ها و ارزیابی های قوی و خوبی داشته باشیم. ما اکنون با برپایی هشت دوره مناظره، به این نقطه رسیده ایم که این شاخص ها را به سطح ملی و بین المللی برسانیم.

دکتر آرش حیدری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و یکی از داوران این مناظره نیز درباره ماهیت و خصلت گزاره این مناظره گفت: یکی از مباحثی که دانشجویان و مناظره کنندگان و حضار مطرح می کردند، بحث در ابهام گزاره بود. به نظرم می رسد خود این ابهام است که امکان گفتگو و مناظره را فراهم می کند. اگر بنا باشد به هر گزاره پیوست دقیقی وصل شود، عملا مناظره بلاموضوع می شود بنابراین ترسیم شرایط موافقت و مخالفت با گزاره به عهده مناظره کننده است که تحت چه شرایطی و چگونه با گزاره موافق یا مخالف باشد و چگونه ابهام آن را رفع کند؛ مساله ای که مناظره را ممکن می کند.

وی افزود: ما نباید انتظار داشته باشیم که گزاره بسیار روشن و صریح مطرح شود. اساسا گفتگو و مناظره با آن معنا هم هنگام شکل گرفتن با دشواری و سختی مواجه می شود. اصولا گزاره به خاطر خصلت کوتاه بودنش و استفاده از کلمات پر طمطراق و حجیمش، به لحاظ معنایی ابهام زیادی به همراه دارد. صحبت روی این ابهام و تصریح و روشن کردن آن همان چیزی است که شرایط امکان گفتگو و مناظره را فراهم می کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا