تاثیر ال نینو بر طوفان های موسمی اقیانوس اطلس

اداره ملی اقیانوس شناسی  و مطالعات جوی آمریکا (National Oceanic and Atmospheric Administration) اعلام کرد که فصل طوفان های موسمی اقیانوس اطلس در سال 2015 از روز دوشنبه آغاز شده است و پیش بینی می شود که این طوفان ها نسبت به گذشته آرام تر باشند .

این اداره پیش بینی می کند ، هفتاد درصد احتمال وجود دارد که در این فصل طوفان های اقیانوس اطلس ، از شش تا یازده طوفان مشهور ، بین سه تا شش رخ دهد  که یکی از آن ها در پایین ترین حد و دو طوفان در بالاترین شدت قرار خواهند داشت .

اداره ملی اقیانوس شناسی  و مطالعات جوی آمریکا  دلیل اصلی آرام بودن این فصل طوفان های اقیانوس اطلس را ، تقویت ال نینو (El Nino) دانسته که در آخرین فصل طوفان سراسری پیش بینی شده است .

با این حال آژانس مدیریت  بحران و حوادث  کارائیب (Caribbean Disaster Emergency Management Agency) به کشورهای منطقه هشدار داده است ، با وجود این که پیش بینی شده طوفان های امسال زیر حد نرمال باشند اما نباید زیاد خوش بین بوده و بهتر است احتمالات را نیز در نظر گرفت . در این دوره به طور متوسط 12 طوفان ایجاد خواهد که 6 طوفان در حد تندباد بوده و سه طوفان دیگر از نوع طوفان های شدید خواهند بود .

رونالد جکسون (Ronald Jackson) مدیر اجرایی آژانس مدیریت  بحران و حوادث  کارائیب (CDEMA) در یک کنفرانس مطبوعاتی ، به کشورهای منطقه کارائیب اعلام کرد که نباید نسبت به این پیش بینی خوش بین باشند و اقدامات پیش گیرانه و لازم را انجام ندهد چرا که شواهد و تجربه های پیشین نشان می دهد ، ممکن نیست پیش بینی های آب و هوائی حتما واقعیت را منعکس کنند .

جکسون در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : ما باید تشخیص دهیم که این تنها یک اختلال و آشوب استوایی در آسیب زدن به اکوسیستم شکننده ما به حساب می آید که در اطراف خط ساحلی و مناطق مسکونی امتداد آبراه ها متمرکز می شود .

کاترین سالیوان  مدیر اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا ، نظرات رونالد جکسون را تایید و تکرار کرده و می گوید : یک فصل طوفانی آرام و زیر حد نرمال به این معنا نیست که طوفان آرام بوده و ما هیچ کاری نکنیم . همانطور که قبلا دیده ایم فصل های زیر حد نرمال باز هم می توانند فاجعه های سنگین به جوامع وارد سازند .

به طور معمول فصل طوفان های اقیانوس اطلس از اول ژوئن (11 خرداد ماه) آغاز شده و در ماه آگوست (مرداد ماه) به اوج خود رسیده و تا پایان ماه اکتبر (دهم آبان ماه) ادامه دارد که مناطقی از جمله کل اقیانوس اطلس ، دریای کارائیب و خلیج مکزیک را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا