تغذیه سالم، ارزش مشترک نستله و جامعه ایران

در این رویداد که با حضور سفیر سوئیس ، استاندار و نمایندگان قزوین در مجلس، مدیران نستله ایران و برخی مدیران ارشد نستله جهانی و خاورمیانه برگزار شد ، پروژه رایز (Rise) به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌های نستله در مسیر بهبود زندگی و سهیم شدن در ساخت آینده‌ای سالم‌تر در ایران، به طور مفصل تشریح و روند پیشرفت آن از زمان اجرا در سال ۱۳۹۳ شفاف‌‌سازی شد.

نستله در طول چندین سال حضور خود در کشورمان همانند سایر نقاط جهان، همواره در زمینه هایی که بیشترین تاثیر را در جوامع داشته و نیز به کسب وکار خود مرتبط باشد، سرمایه گذاری کرده است.این شرکت سرشناس با تحقیق بر اقلیم کشور و فرصتهای موجود، مدتی است بر حوزه هایی چون بحران آب، کیفیت پایین دامداری کشور و شکاف بین محیط آموزشی و کسب وکار تمرکز کرده و در حال انجام پروژه های ایجاد ارزش مشترک درایران است.

پروژهRISE  یکی از فعالیتهای پیشرفته نستله ایران در ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران است.  

هدف RISE یا " Response-Inducing Sustainability Evaluation "، تأمین نیاز شیر از طریق تأمین کننده های محلی و سرمایه گذاری در بخش تحویل شیر تازه در کشورمان )استان قزوین( بوده است.

این پروژه در سال ۱۳۹۳ و با تحقیق بر روی مزارع بزرگ استان قزوین کلید خورد. نستله که تا قبل از این پروژه، موادخام موردنیاز خود برای تولید شیر خشک را به علت میزان بالای آلاینده های موجود در شیر تولیدی از دامداریهای کشور وارد میکرد، با علم به فرصتهای موجود در کشور با سرمایه گذاری عظیم شروع به تحقیقات بر روی مزارع شیری استان قزوین کرد. پس از حصول نتایج، مذاکرات با دامداریهای منتخب آغاز و سرانجام چهار مزرعه برای همکاری مشترک با نستله ایران ابراز تمایل کردند.

در ادامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و همچنین متخصصین تغذیه نستله و نیز دانشگاه برن سوئیس،برنامه ریزیها جهت تغییر روند پرورش آغاز و استانداردسازی مزارع شروع شد. پس از قریب به دو سال نتایج میکروبهای موجود )افلاتوکسین و آنتی بیوتیک( به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد تا جایی که در حال حاضر تمامی شرکتهای داخلی کشور میتوانند از شیر استاندار بین المللی در محصولات خود استفاده کنند. چندی پیش نیز این پروژه پس از یک سال و نیم تلاش مستمر موفق به دریافت تأییدیه شرکت بین المللی SGS )) انجمن عمومی نظارت درزمینه تأمین مسئولانه مواد اولیه برای کارخانه نستله شد.

تداوم و توسعه همكاري هاي ایران و سوئیس در محصولات غذايي و دارويي

ماركوس لايتنر ،سفير سوئيس در ايران با تاكيد بر تداوم و توسعه همكاري هاي اين دو كشور در زمينه محصولات غذايي و دارويي گفت: ايران و سوئيس در طول تاريخ همواره روابط دوستانه اي داشته و تحريم هاي آمريكا عليه اقتصاد ايران نمي تواند اين روابط را از بين ببرد.

لايتنر گفت: اين نويد را مي دهم كه اگر شركت نستله در ايران موفق باشد، بسياري از شركت هاي ديگر سوئيسي نيز به ايران خواهند آمد.

در ادامه اين مراسم، عبدالمحمد زاهدي استاندار قزوين نيز با بيان اينكه شركت نستله يكي از منظم ترين كارخانه ها را در ايران دارد افزود: استان قزوين اين آمادگي را دارد تا امكانات لازم را براي سرمايه گذاري مجدد اين شركت براي توسعه كسب و كار در ايران و ارتقاي كيفيت محصولات لبني و كشاورزي در اختيار آنها قرار دهد.

جوزپه كارلا مديرعامل شركت نستله ايران نيز در سخناني ضمن اشاره به پروژه بزرگ شركت نستله در ايران (رايز) كه براي ارتقاي كيفيت محصولات لبني به ويژه شير و غذاي كودك اجرايي شد، گفت: پيش تر مجبور بوديم مواد اوليه محصولات خود را از طريق واردات تامين كنيم، اما از چهار سال پيش طبق تفاهم نامه اي كه با وزارت جهادكشاورزي، سازمان غذا و دارو و برخي از مزرعه داران بزرگ ايراني امضا كرديم، كيفيت شير ايران را به بالاترين سطح استاندارد در جهان رسانده و نه تنها وابستگي توليد به واردات را از بين برديم، بلكه به كشاورزي پايدار، حفظ محيط زيست و صرفه جويي در منابع نيز كمك كرديم.

 وي در ادامه ضمن تشريح مفهوم ايجاد ارزش مشترك و تعهدات شركت نستله، اعلام كرد: تعهدات شركت نستله در پنج سرفصل اساسي (پايداري زيست محيطي، آب، مردم و انطباق با قوانين جوامع، تامين مسوولانه منابع و تغذيه) خلاصه مي شود. كسب دانش ميداني در حوزه تغذيه كودك، اشاعه رژيم ها و سبك هاي سالم زندگي، كاهش نمك، شكر و چربي هاي اشباع در محصولات، افزايش فرصت هاي شغلي براي جوانان در خاورميانه و ايران، كاهش هدررفت غذا، تلاش براي دستيابي به مصرف بهينه و پايدار منابع آبي در تمامي فعاليت ها، از جمله مهم ترين موارد زيرمجموعه اين سرفصل ها است كه شركت نستله تاكنون به اجراي آنها پايبند بوده و تلاش دارد تا سال 2020 در اين حوزه ها به طور كامل پيشرفت كند.

 مدير عامل شركت نستله ايران همچنين از تاسيس كارخانه ديگري در استان قزوين به منظور افزايش توليد قهوه و توليد سوپ نستله در ايران خبر داد و گفت: با تاسيس اين كارخانه كه در اواسط سال آينده به بهره برداري مي رسد، اشتغال زايي در استان قزوين افزايش چشمگيري خواهد داشت.

فرهنگ و هنر در خدمت پروژه

در ادامه رویداد، کتاب نستله ایران با موضوع "پایداری مزارع شیری" رونمایی شد.این کتاب مجموعه ای است که به خوبی عملکرد نستله در خاورمیانه، ایران و دستاوردهای آن را مرور کرده  و در سرفصل های این کتاب به پایداری مزارع شیری در استان قزوین ایران پرداخته است.این کتاب با همت مجموعه نستله ایران و تعامل علمی با دانشگاه علوم کاربردی برن BFH و دانشکده علوم کشاورزی، جنگل و غذا HAFL جمع آوری و تالیف شده است.

در پایان مراسم از قطعات موسیقی ساخته شده توسط هنرمند ایرانی فردین خلعتبری برای پروژه RISE در ایران رونمایی شد و این قطعات توسط گروه موسیقی زاستا به اجرا در آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آفرین به این سوئیسی ها/ای کاش بقیه مردم جهان هم اینقدر خوشفکرو صلح دوست بودند

  2. محصولات نستله واقعا خوبه/ چه خوب که مواد اولیه رو میتونن از کشور خودمون تهیه کنند تا به این ترتیب به چرخه ایجاد شغل هم کمک کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا