استامینوفن مضرترین قرص مسکن

آیا شما از سر درد های شدید رنج می برید؟ بعد از پشت سر گذاشتن یک روز کاری کمر درد های شدیدی تجربه می کنید؟ و یا درد هایی که در گذشته داشتید مجددا به سراغ شما آمده اند؟ 

به اعتقاد بیشتر مردم تنها راه بهبود و تسکین این درد ها روی آوردن به قرص های سفید رنگ مسکن است. پاراستامول (استامینوفن)  یکی از این قرص های مسکن بسیار قوی است که طبق آمار در سال  2013 , در حدود 22.5 میلیون نسخه برای دریافت این دارو از سوی پزشکان صادر شده است و سالانه نزدیک به 200 میلیون بسته از این مسکن در داروخانه ها فروخته می شود چیزی در حدود دو سوم بازار داروی انگلستان. می توان از علل گسترش روز افزون استفاده از این دارو به موثر , ارزان و بی خطر بودن مصرف آن اشاره کرد , اما آیا واقعا همین طور است؟

این دارو با  داشتن قیمتی کمتر از 1000 تومان برای یک بسته، کاملا ارزان به حساب می آید اما موثر بودن و بی خطر بودن استفاده از آن جای تردید دارد. اگر چه عواقب مرگبار استفاده بیش از اندازه از پاراستامول (استامینوفن) بر کسی پوشیده نیست اما عموم مردم باور دارند که استفاده به اندازه و مشخص از آن بی خطر است اما این دیدگاه از نظر دانشمندان و پزشکان مورد تردید بوده و آن ها معتقدند که استفاده طولانی مدت از این دارو دارای عوارض جانبی جبران ناپذیری است.  

پاراستامول (استامینوفن)  در دهه 60 با بوجود آمدن این باور که آسپیرین و داروهای غیر استروییدی و ضد التهاب مثل ایبوپروفن می توانند منجر به خون ریزی های داخلی , زخم معده و عوارض جانبی جدی دیگر شوند , در میان مردم شهرت روز افزونی پیدا کرد. هرچند که در همان سال ها نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی این دارو مثل خون ریزی های داخلی بوجود آمد ولی  دلایل محکمی برای اثبات آن پیدا نشد. اما در سال 2011 پروفسور مایکل دورتی، محقق دانشگاه ناتینگهام انگلستان با انتشار نتایج آزمایشی روی 900 بیمار 40 ساله و حتی مسن تر که برای تسکین درد مزمن زانوی خود از ایبوپروفن , پاراستامول (استامینوفن) و یا مخلوطی از هر دوی آن ها استفاده می کردند نشان داد که بعد از گذشت 13 هفته در بیست درصد از این بیماران به علت خون ریزی های داخلی چیزی در حدود یک واحد خونی از دست می رود , اما نکته قابل توجه نتایج یکسان در میان افرادی بود که از پاراستامول (استامینوفن) استفاده می کردند و آن ها نیز بعد از گذشت 13 هفته به همین اندازه خون از دست می دادند.  

به گفته دکتر جان دیکسون , پاراستامول (استامینوفن) یکی از دارو های مسکن بسیار خطرناک است که می تواند باعث مشکلات کلیوی , کبدی و همچنین خون ریزی های شدید در دستگاه گوارش افراد مصرف کننده شود.

در سال 2013 سازمان غذا و داروی آمریکا طی اطلاعیه اعلام کرد که مصرف پاراستامول (استامینوفن) خطر ابتلا به سندروم موسوم به استیون-جانسون که از بیماری های پوستی بسیار خطرناک است را افزایش می دهد , گفتنی است اپیدرم سمی نکرولیسیس و اگزانتماتوس پاستولیسیس که باعث جدا شدن لایه فوقانی پوست بدن انسان می شوند در اشخاص مبتلا به این بیماری به وفور دیده می شود.

حداکثر میزان مصرف پیشنهادی پاراستامول (استامینوفن) 4 گرم در روز بوده و مصرف حتی 1 گرم بیشتر از این مقدار که می تواند در سایر دارو ها نیز وجود داشته باشد باعث بوجود آمدن مشکلات کبدی در شخص مصرف کننده می شود , بنابراین با توجه به اینکه مصرف این میزان دارو می تواند به راحتی و به شکلی کاملا تصادفی از مقدار ذکر شده بالاتر رود باید در مصرف این دارو احتیاط لازم لحاظ شود. به گفته پروفسور اندرو موور اینکه عده ای تصور می کنند در صورت بروز سر درد و سرماخوردگی به صورت همزمان می توانند هم پاراستامول (استامینوفن) و هم داروی درمان سرماخوردگی مصرف کنند کاملا اشتباه بوده زیرا مصرف همزمان این دارو ها باعث عبور از حد مشخص مصرف یعنی همان 4 گرم در روز شده و عوارض ذکر شده برای این قرص به شدت سلامتی شخص بیمار را در آینده تهدید خواهد کرد. برای کاهش خطر مصرف تصادفی پاراستامول ( استامینوفن ) به میزان بیشتری از حد مجاز , سازمان غذا و داروی ایالات متحده سال گذشته حجم قرص ها و کپسول های این دارو را به میزان 325 میلی گرم محدود کرد تا به این شکل حاشیه اطمینان مناسب را ایجاد کرده و از بروز خطرات احتمالی برای اشخاص مصرف کننده جلوگیری کند.   

اگرچه بیشتر مسکن ها دارای عوارض جانبی هستند و به نظر مصرف کنندگان استفاده از این دارو ها و تسکین درد های شدید به عوارض جانبی احتمالی می چربد اما آیا واقعا تحمل جنبه های منفی پاراستامول (استامینوفن) به از بین رفتن این درد ها می ارزد؟ طی تحقیقات انجام شده در سال 2006 پاراستامول (استامینوفن) و سایر مسکن ها در زمان مصرف از لحاظ روانی روی فرد تاثیر دارند و اکثر افراد در مقایسه با زمانی که داروی مشابه بی خطری به آن ها تجویز می شود همان اندازه احساس بهبودی می کنند.

پژوهش های دکتر موور و سایر همکارانش در زمینه مصرف پاراستامول (استامینوفن) نشان می دهد که مصرف این دارو بیشتر برای درمان سردردهای میگرنی و عصبی مناسب بوده و این دارو اثر بخشی کمتری برای بهبود درد کمر , سرطان , قاعدگی و درد های بعد از عمل جراحی دارد و حتی در مقاله چاپ شده در مجله بی ام جی استفاده از این دارو برای کاهش درد های نواحی تحتانی کمر به طور کلی رد می شود. به گفته دکتر گوستاو ماچادو از موسسه جورج در دانشگاه سیدنی , با توجه به نتایج مشاهده شده از مصرف پاراستامول (استامینوفن) , باید در زمینه مصرف و حتی تجویز این دارو از سوی پزشکان جهت کاهش درد نواحی کمر , لگن و حتی آرتوروز های ناحیه زانو تجدید نظر جدی صورت پذیرد.   

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که مصرف این دارو ها در افراد مختلف نتایج گوناگونی داشته و در بعضی موارد می تواند منجر به کاهش درد شود , بنابراین مشاوره با پزشک متخصص می تواند بهترین راه برای انتخاب داروی مسکن مناسب از میان داروهای مختلف باشد تا بیشترین اثر بخشی در روند درمان فرد بیمار مشاهده شود.

منبع

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا