رفع آلودگی هسته‌ای فوکوشیما با کمک دوربین اشعه گاما

 حادثه‌ های اتمی فوکوشیما ۱ به مجموعه حوادثی گفته می‌ شود که از تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۱ میلادی و به دلیل زلزلهٔ ۹ ریشتری و سونامی و در اثر مختل شدن فعالیت نیروگاه هسته‌ ای شماره ۱ فوکوشیما با نشت مواد رادیواکتیو روبرو شد.

از حادثه فوکوشیما پس از چرنوبیل به عنوان بزرگ‌ ترین فاجعه اتمی یاد می شود و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌ دهند زیرا تمام راکتورهای نیروگاه فوکوشیما در نتیجه این رویداد با مشکل مواجه شدند. با وجود سپری شدن چندین سال از این حادثه اما بازهم آلودگی های هسته ای در این کشور دیده می شود.

اکنون محققان ژاپنی با استفاده از یک دوربین اشعه گاما به رفع آلودگی هسته ای فوکوشیما شتافته اند. پژوهشگران در این روش، عملکرد یک دوربین Compton (تصویر برداری گاما) را بهبود بخشیدند. این دوربین نه تنها می تواند در فعالیت های علمی، پزشکی، زیست محیطی استفاده شود، بلکه می تواندگزینه مناسبی برای رفع آلودگی های رادیو اکتیوی باشد.

شرکت ژاپنی  Hamamatsu Photonics در سال ۲۰۱۳ میلادی، دوربین Compton با قابلیت تصویر برداری گاما و حساسیت بالا را عرضه کرد تا امروز محققان با تغییر عملکرد این دوربین بتوانند قابلیت های جدیدی را به آن اضافه کنند. دوربین Compton جدید در دانشگاه Waseda ژاپن ساخته شده و از فناوری سنجش موقعیت با کمک اشعه گاما به طور سه بعدی و همینطور دقت بالا برخوردار است. از تغییرات اعمال شده در این دوربین می توان به مواردی مانند افزایش دو برابری رزولوشن و همینطور میزان حساسیت تا ۷۰ درصد را نام برد. 

به گزارش مهر، با کمک این فناوری می توان به تشخیص موقعیت آلودگی های هسته ای بازمانده از حادثه فوکوشیما و نابودی آنها پرداخت. پرفسور «جان کاتائوکا» در این رابطه می گوید:« امیدواریم از این دوربین بتوانیم در تحقیقات زیستی و همینطور پزشکی هسته ای استفاده کنیم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا