آزمایش بزاق برای تشخیص خطر سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان در کشورهای توسعه یافته بوده و حدود 50 درصد خطر ابتلا به این بیماری، از طریق ژن ها به ارث برده می شود.

پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان (ICR) در لندن و دانشگاه کمبریج در مطالعه ای مشترک، اطلاعات ژنتیکی 140 هزار مرد شامل 80 هزار مبتلا به سرطان پروستات را مورد بررسی قرار داده و موفق به شناسایی 63 تغییر ژنتیکی جدید شدند.

این 63 ژن به همراه 100 ژنی که قبلا شناسایی شده بودند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات (ارثی) در ارتباط هستند.

باتوجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، آزمایش بالینی شامل نمونه برداری از بزاق 300 مرد در 3 مرکز جراحی در لندن آغاز شده است. محققان قصد دارند با انجام این مطالعه مشخص کنند که آیا شناسایی این تغییرات ژنتیکی (163 ژن) می تواند به عنوان ابزاری قابل اعتماد برای پیش بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات مورد استفاده قرار بگیرد؟

شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، امکان انجام غربالگری های منظم تر با هدف تشخیص زودهنگام سرطان و اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی افراد در معرض خطر را فراهم می کند.

همچنین، تشخیص زودهنگام، خطر نیاز به بیوپسی های تهاجمی را کاهش داده و علاوه بر کاهش هزینه های درمان، عوارض کمتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.

پروفسور راس الس (Ros Eeles) انکولوژیست موسسه تحقیقات سرطان (ICR) لندن تأکید کرد: اطلاعات حیاتی جدیدی درباره عوامل ژنتیکی که می تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان پروستات کند، شناسایی کردیم. در این مطالعه نشان دادیم که بیش از 160 تنوع ژنتیکی می توانند خطر ابتلای فرد به سرطان پروستات ارثی را مشخص کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا